En weer een tropische dag

Het is nog steeds tropisch warm buiten. Het nationale hitteplan is in werking. En vanwege de extreme hitte rijden er vandaag op een aantal trajecten minder treinen dan normaal.
Door de hitte neemt de kans op storingen aan het spoor en op defecte treinen toe. Dat was gisteren aan het einde van de dag al goed zichtbaar, nadat de hitte zich de hele dag had opgebouwd. Het schrappen van treinen geeft meer ruimte om een verstoring in de dienstregeling op te vangen en te verhelpen. We raden iedereen aan voor vertrek de NS reisplanner te raadplegen en voldoende drinken mee te nemen. 
   

Risico's

Het warme brengt risico’s mee voor het spoor. De komende dagen zijn ook best spannend. Wij halen alles uit de kast maar we weten ook dat de kans op storingen met deze extreme temperaturen groter is. Wil je weten wat de risico’s zijn en wat we allemaal doen om de hitte op het spoor te lijf te gaan?
 

Extra storingsploegen en airco’s tegen sein – en wisselstoringen

Ook elektronica kan ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Voordat de zomer begint, plaatsen we daarom koelapparatuur in onze technische ruimtes. Op dit moment worden de technische ruimtes extra gekoeld en worden er extra airco’s bijgeplaatst. Mocht zich een storing voordoen dan hebben we extra storingsploegen klaarstaan op storingen zo snel mogelijk te verhelpen zodat het treinverkeer door kan gaan.

Brandwacht tegen bermbranden

Bij warm weer kan een vonk in een droge berm een bermbrandje veroorzaken. Bijvoorbeeld als de trein moet remmen. We maaien daarom tijdig de bermen en bij werkzaamheden, zoals het slijpen van het spoor, wordt een brandwacht ingezet.

Hitteschouw 

De zon zindert op het spoor. Bij temperaturen van boven de 25 graden kan een spoorstaaf wel 70 graden worden. En dan zet staal uit. Je kent het fenomeen misschien nog wel uit natuurkunde lessen. Hierdoor kunnen er kronkels in het spoor ontstaan, ook wel spoorspattingen genoemd. Treinen kunnen dan niet meer over het spoor rijden. Om dat tijdig te signaleren controleren inspecteurs van ProRail voortdurend de ligging van het spoor. Deze controles noemen we ook wel hitteschouw.

Extra controle op spoorbruggen

Spoorstaven kunnen bij hitte uitzetten. Bruggen vormen daarbij een extra aandachtspunt, omdat beweegbare bruggen bij uitzetting niet goed kunnen openen of sluiten. We hebben verschillende soorten spoorbruggen liggen, en omdat de ene brug de andere niet is, nemen we verschillende maatregelen. Zo schilderen we sommige bruggen wit, zodat de warmte wordt weerkaatst. Andere bruggen worden juist extra in de gaten gehouden door onze inspecteurs of worden zelfs koel en nat gehouden met water.

Wegsleeplocs tegen defecte trein

Mocht een trein kapot gaan door hitte dan staan er op diverse locaties wegsleeplocomotieven klaar. De trein kan dan worden weggesleept om het overige treinverkeer zo snel mogelijk vrij baan te geven.

Kans op storingen groter

Kortom, bij deze temperaturen ontstaat er een groter risico op storingen. Mocht zich een storing voordoen dan zetten we alles op alles om zo snel als mogelijk weer treinen te laten rijden.

Lees meer over onze zomermaatregelen. Eerdere blogs: 'Spoorstaaf wordt nu 70 graden' (1 juli) en 'Tropische temperaturen in aantocht' (29 juni).

Gepubliceerd op