Hoe past ProRail 3,3 miljoen treinritten in een dienstregeling?

We zijn er weer uit: 3,3 miljoen treinritten zijn voor 20 verschillende vervoerders in de nieuwe dienstregeling gepast. Een flinke puzzel waarin ProRail alle wensen van vervoerders bij elkaar brengt. Hoe gaat dat in zijn werk? Dat hebben we op een rijtje gezet.
Afbeelding en uitleg hoe capaciteit op het spoor wordt verdeeld
Verdeling van de capaciteit op het spoor

Bekijk een grotere versie van de afbeelding (pdf)

Wijzigingen in de dienstregeling

De dienstregeling in 2014 is in grote mate vergelijkbaar met de huidige dienstregeling. Het aantal treinritten van goederen- en personenvervoerders blijft volgend jaar ongeveer hetzelfde. Op het traject Leeuwarden-Meppel zal NS wel extra Sprinters inzetten. Ook komt een aantal nachttreinen te vervallen als gevolg van aangescherpte veiligheidsnormen.

Nachttreinen rond Schiphol

Het verhogen van de veiligheid heeft tussen Amsterdam en Schiphol effect op de (nacht)dienstregeling. Tijdens werkzaamheden in de nacht worden voortaan twee sporen buiten dienst genomen in plaats van één. Dit is een aanbeveling die we opvolgen van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Tussen Schiphol en Amsterdam betekent dit drie nachten geen nachttreinen. Hierdoor:

  • Is de veiligheid van baanwerkers verhoogd.
  • Kunnen treinen tijdens werkzaamheden niet op hetzelfde spoor terechtkomen en voorkomen we eventuele ongevallen als in 2012 bij Amsterdam.
  • Is er ruimte om te werken aan een grootschalige spoorvernieuwing om de bereikbaarheid van Schiphol te vergroten.

In het onderstaand filmpje laten we zien hoe dit precies in z'n werk gaat.

Gepubliceerd op