Ingenieuzer spoor door ingenieurs

Wereldwijd zijn we als Nederland vermaard om onze architecten en ingenieurs. We werken als land op alle continenten mee aan kleine en grote projecten. We zouden haast vergeten dat ze op hun bakermat minstens zo ingenieuze oplossingen uitdenken. Bij ProRail vinden we hun invloed in ieder geval onmisbaar. Zonder ingenieurs zou de grootschalige spoor- en stationsvernieuwing waar we nu middenin zitten, niet mogelijk zijn. Dan was er bijvoorbeeld geen nieuw station Rotterdam Centraal en kwam er geen nieuw station Utrecht Centraal of Arnhem. Op deze Dag van de Ingenieur staan we daarom graag even stil bij hun werk. Zoals op en rond station Arnhem.

Op bezoek in Arnhem: Het station krijgt steeds meer vorm

Honderden

Nederland telt vele duizenden ingenieurs. Bij het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) zijn bijvoorbeeld 20.000 ingenieurs aangesloten. De spoorinfrastructuur met al haar spoortechniek, bruggen, tunnels en stations maakt graag gebruik van hun kennis om het beheer, onderhoud en nieuwbouw zo goed mogelijk te kunnen doen. Bedrijven als Movares en Arcadis helpen ons bijvoorbeeld. Alleen al bij Arcadis zijn er zeker 500 mensen, onder wie veel ingenieurs, betrokken bij de honderden spoorprojecten die jaarlijks worden ontwikkeld.

Arnhem

Vanzelfsprekend werken er bij ProRail zelf ook ingenieurs. En dat is wel zo handig, want zo spreken we dezelfde taal als bijvoorbeeld ook de ingenieurs van de aannemers die projecten uitvoeren. Bij een complex bouwwerk als het nieuwe stationsgebouw van Arnhem is dat heel belangrijk. Het vooruitstrevende ontwerp van architect Ben van Berkel van UNStudio moest vertaald worden naar een bouwplan, dat uiteindelijk veelal driedimensionaal werd uitgewerkt. Samen wisten we een plan te maken, waardoor dit bouwwerk van de grond komt.

Spoorbeheer

Dat ingenieurs betrokken zijn bij ontwerp en aanleg van grote bouwprojecten ligt voor de hand. Maar hun denkkracht wordt ook ingezet voor het beheer van het spoor. Met ruim 7.000 kilometer spoor en miljoenen kilometers kabels en leidingen bijvoorbeeld, is het zeer belangrijk goed overzicht te hebben over alle spooronderdelen. Zoals voor de planning van het beheer en onderhoud. Movares hielp ons bij het project Sporen in Arnhem onder andere om de oplevering van het nieuw spoor buiten, ook goed digitaal vast te leggen.

Buitendienststellingen 

Maar het gaat nog verder. De logistieke operatie die plaatsvindt bij grootschalige spoorvernieuwingen zijn zo complex, dat we ingenieurs van onder andere Arcadis en Movares vragen ons te helpen het plan daarvoor uit te dokteren. We willen namelijk zo min mogelijk het treinverkeer hinderen als we op het spoor werken. De periodes waarin we werken worden volledig volgepakt met werk. Het leidt tot ingenieuze werkplanningen. Zo helpen uiteindelijk ingenieurs ook de hinder voor reizigers zo klein mogelijk te maken.
 

Gepubliceerd op