Je zult er maar naast wonen

Nieuws

27 oktober 2016

Interessant hoor, dat er straks honderd miljoen reizigers per jaar Utrecht Centraal kunnen aandoen. Maar als één van de ruim 4.000 omwonenden van hèt treinstation van Nederland met al zijn spooremplacementen, bekijk je de vernieuwing net wat anders. Of toch niet? "Nederland slibt dicht als we niet zorgen dat het OV goed functioneert." Een terugblik op ruim vijf jaar verbouwen.

Flink voor de kiezen

Alleen al in de drie appartementengebouwen boven Hoog Catharijne wonen zo'n 600 mensen. En aan de Jaarbeurszijde bijvoorbeeld ook nog 250. Er zijn circa 1300 direct omwonenden van het station en nog eens 3000 die naast de spooremplacementen wonen buiten het station. Ze hebben het de afgelopen jaar flink voor de kiezen gekregen. Naast de vernieuwing van station en sporen werd bijvoorbeeld ook gewerkt aan busstations, fietsenstallingen, de vernieuwing van Hoog Catharijne en het nieuwe muziekpaleis.

Honderden brieven

Voor de stationsomgeving hebben gemeente, NS, Klépierre (eigenaar Hoog Catharijne), Jaarbeurs en ProRail dan ook gezamenlijk de communicatie opgepakt onder de vlag CU2030. Onder andere door overleg te hebben met minimaal tien belangenverenigingen zoals voor ouderen, gehandicapten, studenten, fietsers en verenigingen van eigenaren. Daarnaast communiceerde ProRail ook voor de spooraanpassingen buiten het stationsgebied. Via een 24/7 bereikbare publiekscontacten, via social media en door ruim 350 nieuwsbrieven in totaal te versturen met informatie over werkzaamheden en overlast.

Zeker dagelijks een klacht

En dat was nodig ook. Want het werk ging allesbehalve ongemerkt voorbij. In 2014 en 2015 leverde het werk aan station en spoor jaarlijks ruim 400 klachten op. Zeker elke dag wel eentje. Variërend van stankoverlast tot veiligheid van de fietsroutes, moeilijkheden voor visueel gehandicapten en bereikbaarheidsproblemen in zijn algemeenheid.

Bereikbaarheid

Toch zegt omwonende Paul Vergeer, die in een van de woontorens boven Hoog Catharijne woont: "Als je bij de tijd wilt blijven met de stad, moet je er ook voor zorgen dat deze stad goed bereikbaar is. Ik vind de verbouwing interessant. Het is nooit een saaie dag; elke dag is er wel iets te zien." En na al die jaren, merkt niet alleen de reiziger, maar ook de omwonende nu het verschil in positieve zin: Vergeer: ‘’In deze fase van de verbouwing wordt er alleen nog maar opgebouwd en is de overlast minimaal. Daarnaast vernieuwt ProRail de sporen en dat is te merken. De treinen maken nu een stuk minder herrie en dat is vooral ’s avonds en ’s nachts van belang.’’

Over de top

Dat het ergste achter de rug lijkt, is ook af te zien aan de gezamenlijke nieuwsbrieven van alle organisaties. Toen het spoorwerk in 2010 erbij kwam, liepen de aantallen al snel op met in 2014 soms wel acht nieuwsbrieven, zoals in juni van 2015. Acht keer hinder voor omwonenden en bedrijven rond het station.

Voorkomen problemen

Toch stelde Solgu (Stedelijk Overleg Lichamelijk Gehandicapten Utrecht) in november van 2015: "Wij zijn natuurlijk altijd heel kritisch en wij willen het altijd beter, maar petje af voor de enorme inzet van de medewerkers. Zij hebben oog voor de problemen waarmee onze achterban dagelijks te kampen heeft. Wij zien dat zij alles op alles zetten om problemen te voorkomen."

Indrukwekkend

Terug naar Paul Vergeer die vanuit een van de woontorens over het stationsgebied uitkijkt. In 2015 kwamen er tientallen klachten uit de woontorens. Maar terugkijkende beoordeelt hij de nieuwe stationshal als indrukwekkend en de verbetering van de reismogelijkheden vallen eveneens in de smaak met de verbetering van de Uithoflijn. Daarom besluit hij ook: ‘’Nederland slibt dicht als we niet zorgen dat het OV goed functioneert.’’

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers