Met Groningen weer een vernieuwd station

Station Groningen en de sporen eromheen worden flink vernieuwd. Reizigers krijgen door een investering van 200 miljoen euro keuze uit zo'n 30% meer treinen in de spits. Ook zorgt een nieuwe reizigerstunnel dat het schitterende monumentale stationsgebouw weer meer onderdeel wordt van de looproutes. De provincie, gemeente Groningen, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en NS hebben hier vandaag een overeenkomst voor getekend.
Station Groningen van boven
Station Groningen van boven

Slimmere inrichting

Er rijden straks niet alleen meer treinen, maar station Groningen is in de toekomst ook niet langer alleen een eindstation. De treinen kunnen, anders dan nu, doorrijden naar stations Groningen Noord en Groningen Europapark. Daarnaast worden de sporen rond Groningen op een slimmere manier ingericht en vernieuwd. De treinen van NS en Arriva komen op hun eigen sporen te rijden, waardoor treinen elkaar minder in de weg zitten.

Nieuwe reizigerstunnel

Zo zal er een extra spoor komen tussen stations Groningen en Groningen Europapark en krijgt station Groningen er twee perrons bij. Een nieuwe twintig meter brede reizigerstunnel zorgt dat de treinen compacter in het station staan opgesteld, zodat bij een overstap gemiddeld genomen minder ver gelopen hoeft te worden. De reizigerstunnel krijgt een ingang achter de hal van het stationsgebouw, waardoor meer reizigers via de hal naar de stad zullen lopen.

Vernieuwingsslag

Station Groningen past met al deze verbeteringen in een reeks stations die ProRail vernieuwt. Zo is gisteren het eerste nieuwe station, Rotterdam Centraal, geopend. Verder maakt de vernieuwing van Groningen onderdeel uit van het Spoorplan Noord Nederland. Hieronder vallen een twintigtal projecten, verdeeld over Drenthe, Groningen en Friesland. Samen zorgen ze voor een betere bereikbaarheid van de noordelijke provincies.

Gepubliceerd op