Mijlpaal verbouwing station Eindhoven

Een mijlpaal vandaag bij de verbouwing van station Eindhoven. Het allereerste deel van de vloer van de nieuwe passage wordt vandaag gestort. Het geeft voor het eerst een beeld hoe groot de nieuwe reizigerspassage gaat worden en waar die precies komt te liggen. Voor het storten worden circa 50 rijdende betonmixers ingezet die samen 425 kubieke meter beton komen storten. Het eerste deel van de vloer wordt 35 meter breed en 22 meter lang.

Stap voor stap

ProRail en Heijmans bouwen in Eindhoven samen een nieuwe reizigerspassage omdat de huidige onderdoorgang te klein aan het worden is. De nieuwe passage krijgt een loopruimte van 13 meter breed, met aan weerszijden winkels en horecagelegenheden. Ook komen er nieuwe opgangen naar de perrons met liften en roltrappen. De bouw geschiedt in delen en de eerste fase wordt nu aan de zuidkant gerealiseerd. Na het storten van de vloer, zijn de wanden en pilaren aan de beurt. Daarna kan het dak worden geplaatst. Eind dit jaar zal de eerste fase zijn afgerond.

Grootste stationsverbouwing

De verbouwing van station Eindhoven is onderdeel van de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Omdat het treinverkeer is toegenomen, zijn huidige stations uit hun jasje gegroeid. Daarom maakt ProRail in samenwerking met NS en gemeenten nu op tal van stations meer ruimte en comfort voor reizigers, om de groei van het treinverkeer nu en in de toekomst te faciliteren. Er wordt daarnaast gebouwd aan ruimere traversen, langere perrons, liften, roltrappen, wachtruimtes, nieuw meubilair en fietsenstallingen. Op dit moment zijn er verschillende grote en kleine stations in verbouwing zoals Amsterdam, Arnhem, Gouda, Delft, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Breda en Zwolle.

Gepubliceerd op