Video: Nieuwe perrons en sporen voor Utrecht Centraal

'Waar ben ik?' Verbaasd keken in- en uitstappende reizigers op de sporen 20 en 21 van Utrecht Centraal 13 juli 's ochtends om zich heen. Ze stonden op het brede, gloednieuwe perron 8 aan de Jaarbeurszijde, dat zojuist geopend was.

Afgelopen weekend (11 en 12 juli) is snoeihard gewerkt om de extra sporen aan te sluiten op het hoofdspoornet en het perron in gebruik te nemen. De frisse overkapping op het perron staat er mooi bij, terwijl zitjes zorgen voor een vriendelijke sfeer. Wat op het perron meteen opvalt, is de complete gedaantewisseling van het meubilair. Er staan comfortabele banken en speelse poefjes, gemaakt van duurzame materialen, zoals de koperkleurige bovenkant.

De houten banken zijn de opvolgers van de zwarte draadstalen banken. Ze zijn een stuk warmer en comfortabeler om op te zitten. Nog tot 2020 plaatst ProRail op 90 stations in totaal zo’n 1.500 nieuwe houten banken.

Benieuwd naar de beelden van het spoorwerk? Bekijk de projectupdate!

Twee nieuwe sporen, hoe verder?

Maandag 13 juli reden de eerste treinen over de sporen 20 en 21 en stapten de reizigers uit op het nieuwe perron 8. Nu gaan we verder met de sporen ernaast. Die gaan op de schop om perron 6 (spoor 14 en 15) en uiteindelijk ook perron 7 (spoor 18 en 19) breder te kunnen maken, als voorbereiding op de groei van het aantal reizigers. Want maken op dit moment dagelijks al 285.000 mensen gebruik van station Utrecht Centraal, de komende tien jaar neemt dit aantal toe tot 360.000 per dag. 

Lees meer over Utrecht Centraal.

Gepubliceerd op