Nu minder gedoe van R'dam naar Duitsland

Voor internationale goederentreinen is er vanaf vandaag minder gedoe om van Rotterdam naar Duitsland te rijden. Reden is de installatie van nieuwe technische apparatuur genaamd ERTMS. Het is onderdeel van de aansturing van het treinverkeer, seinen en wissels. Bedoeling is dat goederentreinen straks van Rotterdam naar het Italiaanse Genua kunnen rijden zonder over te hoeven schakelen op telkens weer een ander systeem binnen Nederland en tussen landen. Binnen Nederland is dat vanaf vandaag mogelijk. Belangrijk, want een soepel lopend goederenvervoer is belangrijk voor de Nederlandse economie.

Weekend

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) heeft ProRail opdracht gegeven de nieuwe apparatuur te installeren bij spooremplacement Kijfhoek nabij Rotterdam (wat afgelopen oktober gebeurde) en Zevenaar, wat dit weekend werd afgerond. Ook voor aannemers Van Gelder Rail (Kijfhoek deel), Strukton (Zevenaar deel) en leverancier Alstom een belangrijke mijlpaal. Afgelopen weekend werden 600 signaalpunten geinstalleerd en er werd tot 1300 meter in Duitsland aan gewerkt. Om dat mogelijk te maken is door alle partijen nauw samengewerkt met DB Netz.

Techniek

Wie het heeft over treinbeveiliging ontkomt niet aan de afkortingen. De nieuwe internationale standaard voor de toekomst heet ERTMS, wat staat voor European Rail Traffic Management System. In Nederland komt dat naast en soms geheel in de plaats van ATB, Automatische Treinbeïnvloeding. ATB en ERTMS zijn onderdeel van het hart van de spoorapparatuur. Modernisering zorgt voor verbeteringen van het treinverkeer op tal van gebieden. Op de Betuweroute van het Rotterdamse Kijfhoek tot over de grens bij Zevenaar richting het Duitse Emmerich, is nu sinds deze maandag ERTMS in dienst.

KNV

Directeur Ad Toet van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV): "Er is weer een stap gezet in de richting van een Single European Railway Area. We willen een Europese ruimte waarbinnen treinen ongehinderd de landsgrenzen kunnen passeren. Nu gelden de verschillende treinbeveiligingssystemen nog als één van de grootste hindernissen. Met name bij de kleinere EU landen levert dat extra kosten op en dat verzwakt weer de concurrentiepositie van de havens in deze landen. Het is dus ook logisch dat Nederland als doorvoerland hard werkt aan de invoering van ERTMS."

Zevenaar

Voor de verbetering van het internationale treinverkeer worden er bij Zevenaar komende tijd nog meer werkzaamheden verricht in opdracht van het ministerie van IenM. Zo wordt het spoor uitgebreid met een derde spoor en wordt de bovenleiding aangepast van 1500 volt naar 25 kv.  

Gepubliceerd op

Gerelateerde onderwerpen