Onafhankelijk onderzoek naar incidenten Kijfhoek openbaar

Een onafhankelijk onderzoeksrapport naar de veiligheid op het spoorgoederenemplacement Kijfhoek in Zwijndrecht is woensdag 12 juni openbaar gemaakt. Dit onderzoek naar aanleiding van incidenten in de zomer van 2018, is in opdracht van ProRail uitgevoerd door Stichting CrisisLab.
Goederenemplacement Kijfhoek
Goederenemplacement Kijfhoek

Reactie ProRail

Crisislab signaleert met haar onderzoek structurele veiligheidsproblemen op Kijfhoek. ProRail herkent zich in de conclusies. Wij nemen de bevindingen serieus en realiseren ons dat er veel werk ligt om de veiligheid op Kijfhoek te verbeteren.

Te veel regels

In het onderzoek naar de gebeurtenissen op Kijfhoek in de zomer van 2018 wordt geconcludeerd dat ProRail de veiligheid voor medewerkers op het terrein moet verbeteren. Ook blijkt dat er zo veel verschillende regels rondom veiligheid zijn, dat de veiligheid daar soms onder lijdt. Dit maakt dat medewerkers zelf oplossingen creëren die beter werkbaar zijn. En hoewel hun eigen oplossingen niet onveilig zijn, geeft het bestaan ervan aan dat we beter moeten nadenken over een veilige én werkbare situatie.

Veel partijen

Een andere conclusie uit het rapport van CrisisLab is dat Kijfhoek, met 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen, een enorm terrein is waarop heel veel verschillende partijen met elkaar samenwerken. Deze complexiteit maakt dat dingen kunnen misgaan. ProRail moet daar meer aandacht aan schenken.

Verbeteringen

Met de aanstelling van een integraal manager en de inrichting van het verbeterprogramma Kijfhoek heeft ProRail het afgelopen jaar niet stil gezeten. Zo is er een nieuwe organisatiestructuur, waarmee betere samenwerking tussen ProRail en partners tot stand komt. Naast de organisatorische veranderingen werkt ProRail ook aan praktische verbeteringen. Zo hebben we een innovatie in gebruik genomen, waarmee we sporen op Kijfhoek van een afstand buiten gebruik kunnen nemen. Hierdoor hoeven medewerkers minder vaak sporen over te steken. Dit maakt hun werkplek veiliger.

Lange termijn

Voor de lange termijn is ProRail bezig met de aanbesteding van een nieuw heuvelsysteem voor Kijfhoek. Dit systeem verdeelt goederenwagons door middel van zwaartekracht over de (nu nog) 43 verdeelsporen. De heuvel die er nu ligt, is verouderd. Een nieuw systeem ontwerpen vergt tijd. Kijfhoek is de enige plek in Nederland met een dergelijk heuvelsysteem.

Calamiteitenwegen

Ook krijgt Kijfhoek twee calamiteitenwegen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft hier vandaag een voorgenomen besluit over genomen. Met deze wegen én de aanschaf van twee industriële blusvoertuigen zijn sporen tijdens een calamiteit beter bereikbaar voor hulpdiensten. Voor de aanleg van de calamiteitenwegen moeten 2 van de 43 verdeelsporen plaatsmaken. Het is de verwachting dat eind 2021 de wegen zijn aangelegd en het materieel is aangekocht.

Rapport

Zelf het onderzoeksrapport lezen? Download het hier.

Gepubliceerd op