Opgelet! Komend weekend geen treinverkeer Amsterdam Zuid en RAI

Het weekend van 17 en 18 mei is geen treinverkeer mogelijk van en naar stations Amsterdam Zuid en RAI. Ook de A10 Zuid is afgesloten. Dit is het tweede weekend van in totaal vijf weekenden om station Amsterdam Zuid te kunnen uitbreiden. Het filmpje van het eerste weekend laat goed zien wat er allemaal bij komt kijken.

Een hap uit Zuidas voor vernieuwing station Amsterdam Zuid

Op naar het Pinksterweekend 

In het eerste werkweekend van 10 mei verdwenen bij Amsterdam Zuid alle spoorstaven van hun plek en werd het asfalt van de A10 Zuid weggehakt. Dat gaan we nog een keer herhalen in het weekend van 17 en 18 mei. Allemaal nodig om in het Pinksterweekend de eerste dakdelen van de Brittenpassage en de nieuwe Vivaldi-tunnel te kunnen plaatsen (dat gebeurt in de nacht van zaterdag 8 op zondag 9 juni). Elk weekend zijn we met ruim 400 mensen aan de slag om het spoor en de A10 Zuid maandagochtend weer te kunnen openen. 

5 weekenden geen treinverkeer

In mei en juni 2019 werkt Zuidasdok vijf weekenden aan de A10 Zuid en het spoor bij de stations Amsterdam Zuid en RAI. Wilt u in deze weekenden de weg op of gebruikmaken van het openbaar vervoer, houd dan rekening met extra reistijd, afsluitingen en omleidingen. Treinverkeer van, naar en via de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI is in deze weekenden niet mogelijk. Reizigers reizen om via Amsterdam Centraal. In de eerste vier weekenden rijden de treinen op maandag weer volgens dienstregeling. In het vijfde weekend is er op Pinkstermaandag 10 juni beperkt treinverkeer. Reizigers van en naar station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI kunnen gebruikmaken van de metro. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd.

Uitbreiding station Amsterdam Zuid

Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel: 250.000 reizigers per dag in 2030. De huidige Minervapassage blijft de centrale onderdoorgang en wordt zeker twee keer zo breed. Ook komt er een tweede passage bij: de Brittenpassage. Vanuit de passages is er een goede aansluiting op de fietsenstallingen. Ook de trein- en metroperrons worden breder en er komen vanuit beide passages opgangen naar de perrons. Ter hoogte van de Zuidas legt Rijkswaterstaat de A10-zuid ondergronds aan. Zo ontstaat de mogelijkheid om station Amsterdam Zuid uit te breiden tot een volwaardige openbaar vervoer terminal.

 

Gepubliceerd op