Pancraas, Servaas en Bonifaas zijn weer vertrokken

De ijsheiligen zijn weer geweest. Dat betekent in de regel dat de kans op nachtvorst verdwijnt en we overgaan naar warmer weer. Voor ProRail betekent dat de focus verschuift van gladheidsbestrijding en wisselverwarming naar storm- en onweersmaatregelen.

Onweer

Het Nederlandse spoor heeft zo'n 100.000 keer per jaar te maken met blikseminslag. Bliksemafleiders zorgen dat de treinen meestal gewoon kunnen blijven rijden. Als onze systemen beschadigen door blikseminslag kan het gevolgen hebben voor het treinverkeer. Repareren kan veel tijd kosten, omdat blikseminslag door geleiding door de bovenleiding op verschillende plekken impact kan hebben. Daarom draaien onze systemen dubbel en zorgen we dat apparatuur maar een klein gebied bedient. Zo verkleinen we de kans op omvangrijke verstoringen.

Het dondert en het bliksemt…

Vrijdag 12 mei sloeg de bliksem in de bovenleiding bij station Capelle Schollevaar. Bekijk de indrukwekkende beelden van Handhaving Capelle aan den IJssel.

Storm

In de lente en zomer kan het ook flink stormen, waardoor takken of bomen op het spoor en in de bovenleiding terecht komen. Om overlast te voorkomen snoeien en kappen we de begroeiing langs het spoor. Wordt er extreem harde wind verwacht? Dan laten we - in overleg met vervoerders - de treinen zachter rijden, of rijden er minder treinen.

Hitte

Bij temperaturen boven de 25 graden zijn we extra alert, want aanhoudende hitte kan voor problemen zorgen. Spoorstaven die uitzetten en verbuigen bijvoorbeeld. Omdat het spoor in de lengte nauwelijks kan uitrekken, kunnen spoorspattingen ontstaan in de vorm van een knik in het spoor. We voorkomen spoorspattingen door te zorgen dat het spoor stabiel ligt en de ballastblokken tot aan de spoorstaven liggen. Ook elektronica kan ontregeld raken, met sein- en wisselstoringen tot gevolg. Vóórdat de zomer begint, plaatsen we daarom koelapparatuur in onze technische ruimtes. Ook krijgen airconditioners en klimaatapparatuur een extra onderhoudsbeurt. 

Droogte

Warm lente- en zomerweer betekent vaak ook: droogte. Dat is nóg een reden om extra op te letten. Zo inspecteren we de spoordijken extra op dreigende verzakkingen. Ook nemen we preventieve maatregelen om bermbranden te voorkomen.

Meer weten over weersinvloeden op het spoor? Bekijk onze storingenpagina, de weerpagina's en deze animatie: 

 

 

Gepubliceerd op