ProRail toont drietal innovaties

Nieuws

13 januari 2016

Een van de goede voornemens voor het nieuwe jaar van ProRail is meer aandacht voor innovatie. Op de Nieuwjaarsborrel toonde ProRail drie innovatieve ontwikkelingen: de rolpantograaf, smart sensoren en frontcamera’s op treinen.

Rolpantograaf

De rolpantograaf is een elegante, milieuvriendelijke en duurzame manier om stroom af te tappen van de bovenleiding. In vergelijking met de gewone pantograaf hoeft de rolpantograaf minder hard tegen de bovenleiding te drukken, en zorgt daardoor voor minder slijtage aan de pantograf zelf en aan de bovenleiding. Met als gevolg minder bovenleidingbreuken. De rolpantograaf wordt al tientallen jaren ingezet in de tram en trolleybuswereld.

Waarom dan nog niet in de spoorwereld?
Dit heeft te maken met het feit dat treinen vier tot tien keer zo veel vermogen (ampère) nodig hebben om te rijden dan trams en bussen. De vraag is steeds: hoe krijg ik de tractiestroom op een goede manier door de rolpantograaf? Wordt de rolpantograaf niet te heet, blijft hij wel goed geleiden?

Testen van prototype
Samen met TU Delft heeft ProRail een prototype ontwikkeld die momenteel de eerste testen ondergaat bij de TU Delft. Als alles goed verloopt volgen langdurige laboratorium- en praktijktesten en – als dat ook goed gaat - invoering ervan op steeds meer treinen. Maar dan spreken we op zijn vroegst over het jaar 2020.

Smart sensoren

Door het plaatsen van smart sensoren op onze infrastructuur (bijvoorbeeld rails en wissels) en ze aan te sluiten op een speciaal communicatienetwerk van KPN, kunnen we van alles op afstand meten: temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk, vocht.

Temperatuur van wissels
Momenteel testen we met een aantal prototypes of we de temperatuur op wissels kunnen meten, zodat we direct kunnen zien of bijvoorbeeld de wisselverwarming nog functioneert. In combinatie met het communicatienetwerk van KPN maken de smart sensoren onderdeel uit van een grotere innovatieve ontwikkeling, namelijk het internet of things, waarbij apparaten rechtstreeks met elkaar communiceren.

Frontcamera’s op Arriva-treinen

En last but not least: de zogenoemde frontcamera’s op treinen. Sinds 2014 is een flink aantal treinen van Arriva uitgerust met deze camera’s, die hetzelfde registreren als wat een machinist ziet. Bij calamiteiten (bijvoorbeeld aanrijdingen met voertuig of persoon) kan de politie op basis van de beelden beter en vooral sneller onderzoek doen (en afsluiten). Groot voordeel voor de vervoerder en de reiziger is dat de treindienst hierdoor sneller kan worden hervat.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers