Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Spoorkanjers: Hoe belangrijk is de trein in de bevoorrading van Nederlandse supermarkten?

Nieuws

31 maart 2020

Wat betekent het coronavirus voor jouw dagelijkse werk? In de serie 'Spoorkanjers' laten we mensen aan het woord die in deze moeilijke tijd bij het spoor werken. Zo'n spoorkanjer is Niels Maat, manager planning en operatie bij spoorvrachtvervoerder Lineas. Niels: "We zijn blij dat ProRail op dit moment voorrang geeft aan goederentreinen. Hierdoor komen producten zoals groenten en fruit op tijd bij consumenten.”

Vers fruit per trein

Lineas is de grootste private goederenvervoerder van Europa en is onder andere actief in Nederland. Het bedrijf telt meer dan 2.100 werknemers onder wie 34 Nederlanders. Lineas rijdt wekelijks rond de 200 treinen in en door Nederland, onder andere de fruittrein van Shuttlewise en EPS. Deze zogenaamde CoolRail is voor 30 à 40 procent gevuld met versproducten uit Spanje. Niels: “Denk aan sinaasappels, aardbeien en andere verse producten die gekoeld vervoerd moeten worden. Die trein is heel belangrijk voor de bevoorrading van de Nederlandse supermarkten. Zeker nu daar meer vraag is naar dit soort gezonde producten. We zien op dit moment ook een grotere behoefte aan vervoer van medische grondstoffen en bijvoorbeeld mondkapjes.”

Extra schoonmaken

Maar zonder personeel geen treinen. “Lineas heeft extra maatregelen genomen om collega’s gezond te houden. De meesten werken nu vanuit huis, maar bestuurders, rangeerders en ander grondpersoneel kunnen dit natuurlijk niet. We hebben zoals altijd dagelijks contact met onze 31 machinisten”, legt Niels uit. “Als zij klachten hebben, dan blijven ze ook thuis.” Gelukkig valt het tot nu toe mee. “In de haven hebben we gezorgd dat onze medewerkers op veilige afstand van elkaar kunnen werken. Treinen worden extra schoongemaakt en elke collega krijgt desinfectiemiddelen mee. We gebruiken handschoenen. Het is niet altijd makkelijk, maar iedereen doet zijn uiterste best om de treinen te laten rijden. Dat is knap in deze tijd. Ik ben er trots op dat het ons lukt.” 

Veranderingen

Ook voor Niels zelf is het werk nu even anders. “Ik was gewend om veel thuis te werken, maar nu is mijn hele gezin thuis. Mijn vrouw is zwanger, maar ze werkt nog steeds en we moeten onze zoon helpen met zijn schoolwerk. Het gaat prima, maar het is pittig. En ik mis het contact met collega’s, dus dat je elkaar ziet. België is strenger in de beperkingen dan Nederland. Het is nu niet makkelijk om ‘even’ naar het hoofdkantoor in Brussel te gaan. Maar daar zit nu ook bijna niemand. Ik ga wel regelmatig naar Rotterdam om te kijken hoe het met onze machinisten gaat. Uiteraard houden we dan afstand van elkaar, ik kom nu niet meer bij hen in de trein.” 

Treinen kunnen wel doorrijden bij de grens

Omdat Lineas een internationaal bedrijf is, krijgt het goed mee wat er nu in de verschillende landen speelt. De maatregelen gaan van grenzen sluiten zoals in Slowakije en Tsjechië, medische controles aan de grenzen zoals in Duitsland en Oostenrijk, burgers oproepen om thuis te blijven zoals België en Nederland tot volledige quarantaine zoals in Frankrijk, Spanje en Italië. “Maar alle landen zijn het erover eens dat de transportsector een van de cruciale sectoren is om de samenleving draaiende te houden. Daarom zijn er geen beperkingen voor goederenvervoer, treinen kunnen doorrijden. Juist nu heeft spoorgoederenvervoer een toegevoegde waarde, omdat er voor wegverkeer bij de grensovergangen veel oponthoud is’, legt Niels uit.

Voorrang op reizigerstreinen

Ook in Nederland kunnen goederentreinen beter doorrijden. ProRail geeft het goederenvervoer voorrang op reizigerstreinen in deze tijd. Niels verduidelijkt: “Er is nu een ‘groene golf’ voor ons, waardoor we minder hoeven te stoppen en de logistieke keten zo goed mogelijk verloopt. De accountmanager van ProRail houdt ons steeds op de hoogte van de laatste stand van zaken op onze routes, daardoor weten we precies wat we kunnen verwachten. Zo dragen we samen ons steentje bij om producten zo goed mogelijke van A naar B te krijgen in deze moeilijke tijd.” 

 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers