Station Schiphol wordt station Schiphol Airport

Bereikbaarheid Schiphol topprioriteit van ProRail

Op station Schiphol stappen dagelijks 87.000 reizigers in, over of uit. Dit aantal blijft toenemen, waardoor station Schiphol op termijn uit zijn jasje groeit. Daarom gaan we volgend jaar meer ruimte maken op de perrons. Bovendien wordt de reisinformatie beter toegesneden op de internationale reiziger. Vanaf medio december heet het station daarom ‘Schiphol Airport’.
Spoor bij Schiphol
Spoor bij Schiphol

Storingen

Op dit moment is het aantal technische storingen rond Schiphol te hoog. Tachtig procent daarvan ligt buiten de Schipholtunnel. Denk naast technische storingen ook aan kapotte treinen, defecte bruggen, zwanen in het spoor, of koperdiefstal. Het aantal brand- en rookmeldingen in de tunnel is relatief klein. Dit jaar negen meldingen. Maar het kan en het moet beter. Daartoe voeren we samen met NS en Schiphol intensief overleg met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeenten Haarlemmermeer en Amsterdam, de Veiligheidsregio en met  reizigersorganisaties.

Maatregelen

ProRail doet er alles aan om ervoor te zorgen dat Schiphol weer goed bereikbaar wordt. Zo wordt op korte termijn de nieuwe beweegbare Schinkelspoorbrug aangepakt omdat hij niet altijd goed sluit. En om storingen sneller te verhelpen, versterken we het huidige incidententeam op Schiphol.

Investeren in de toekomst

Er rijden 48 treinen per uur van en naar station Schiphol. Dat worden er in de toekomst nog meer.  Daarom verdubbelen we onder meer het spoor ten zuiden van Amsterdam. En is er inmiddels 700 miljoen euro geïnvesteerd in het project Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad (SAAL).

Gepubliceerd op