Storingen op het spoor, hoe zit het?

ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland. Samen met vervoerders zetten wij ons 24 uur per dag in om reizigers en goederen veilig en op tijd op hun bestemming te laten komen. De treinen rijden meestal volgens de dienstregeling, maar soms treedt een storing of calamiteit op. In een nieuwe serie animaties leggen we uit wat er dan gebeurt en hoe we de storingen verhelpen.

Kijk mee

Bij bijvoorbeeld een sein- of wisselstoring lopen treinen vertraging op of kunnen ze niet verder rijden. Terwijl jij op de volgende trein wacht of omreist, stellen wij alles in het werk om de storing zo snel mogelijk te verhelpen. Waar en wanneer dat ook is. Dat doen we met spooraannemers, hulpdiensten en vervoerders. Bekijk de animaties hieronder of lees op prorail.nl/storingen wat er precies gebeurt en hoe verschillende storingen worden opgelost:

Op een rijtje

De animaties en uitleg over de wisselstoring, seinstoring, defecte bovenleiding, storingen door een aanrijding en weersomstandigheden vind je nu op prorail.nl/storingen. Binnenkort kun je daar ook de animaties en uitleg vinden over storingen door koperdiefstal, vandalisme, spoorlopers, dieren, een spoorstaafbreuk en een storing bij een tunnel of overweg. 

Storingen voorkomen

Storingen willen we natuurlijk liever voorkomen dan verhelpen. Met tijdig en goed onderhoud kunnen we zeker storingen voorkomen. Daarom streven we samen met onze aannemers naar meer preventief onderhoud. Liever onderdelen op tijd vervangen, dan het risico op een verstoring op een druk spoorknooppunt. 

ICT-maatregelen

Ook nemen we maatregelen die storingen in ons ICT-netwerk moeten opvangen, zoals het dubbel uitvoeren van stroomvoorziening en verkeersleidingssytemen. Met onderhoud kunnen we veel voorkomen, maar storingen zijn helaas nooit helemaal uit te sluiten.

Meer informatie vind je op de pagina over het spooronderhoud en vernieuwing.

Gepubliceerd op