Terugblik Teuge: strijd tegen tijd

De treinen bij Teuge rijden inmiddels weer, nadat er afgelopen zondag een ravage op het spoor was ontstaan door een aanrijding. Het heeft uiteindelijk bijna vijf dagen gekost om te herstellen. In deze blog blikken we terug op de race tegen de klok. Over ‘werken met man en macht’ en ‘alles op alles’ om weer treinverkeer mogelijk te maken.

Het incident 

Zondagochtend 22 maart om half negen vindt er een tragisch ongeval plaats op overweg de Stationsweg in Teuge. Een trein botst tegen een auto. De bestuurder komt om het leven. De trein, het spoor en de bovenleiding raken zwaar beschadigd. Nadat de hulpverleners en incidentenbestrijding van ProRail hun werk hebben gedaan, begint voor ons en de aannemer de strijd tegen de tijd. De eerste vraag is dan bij iedereen: hoe lang gaat dit duren? De eerste aanblik spreekt al wel boekdelen: lang. 

Hersporen

Teuge, een pittoresk dorp op de Veluwe. De dubbelsporige spoorlijn Apeldoorn-Deventer loopt er doorheen. Een belangrijke regionale, nationale en internationale verbinding, ook voor het goederenvervoer. Al snel na het incident is de ongevallenbestrijding van ProRail zondag ter plaatse. Op zondagavond, wanneer het autowrak is verwijderd en de locatie is vrijgegeven na onderzoek, kunnen ze de trein hersporen en afvoeren. De trein heeft een flinke duik in het ballast (spoorgrind) gemaakt.

Ravage

Het spoor onder en om de trein is een ravage, met afgeknakte bovenleidingportalen en overal brokstukken. Op dat moment is dan al druk overleg gaande tussen het tracémanagement van ProRail, de incidentenbestrijding en aannemer VolkerRail. Besloten wordt om in allerijl een projectorganisatie op te zetten, waarbij het bouwmanagement van ProRail assisteert. De aannemer begint zondagnacht alvast met het opruimen van de ravage. ’s Ochtends worden dan de eerste reeds bestelde materialen bezorgd, zoals de 420 dwarsliggers.

Aanvang

Vanaf maandagmorgen 7 uur wordt er in drie ploegen van circa 35 spoorwerkers 24 uur per dag doorgewerkt. Het doel was op dat moment om donderdagmorgen de treindienst te hervatten. Met kranen op spoorwielen (krollen) worden de funderingspalen van de zes geknakte bovenleidingportalen weggehaald, het ballastbed afgegraven en de oude dwarsliggers verwijderd. In de haastig geplaatste bouwkeet, vindt koortsachtig overleg plaats om de planning verder aan te scherpen en te zoeken naar manieren om de hersteltijd te verkorten.
 

Taai

De klus blijkt taai. Bovenleidingportalen vernieuwen en kilometers draad daar overheen trekken, vergt een stuk spoor onder de bovenleiding. Een spoor dat op dat moment volledig vernieuwd moet worden. Er wordt een officiële prognose afgegeven van donderdagmorgen. Sneller kan niet en dat is al ambitieus genoeg. Als alles meezit, is het haalbaar. Maandagmiddag ligt nog alles op schema. Er ligt een nieuw spoor, het werk aan de bovenleiding kan al volop doorgaan.
 

Spannender

Dinsdag blijkt dat de planning spannender is geworden, maar nog altijd haalbaar. De trein had niet op een vervelender plek kunnen ontsporen. Juist daar wordt de bovenleiding van kilometers spoor afgespannen met 1500 kilo zware staalblokken. Het maakt het werk niet eenvoudiger. Maar donderdagochtend is nog ver. Er is besloten om ongeverfde, kale dwarsbalken voor de bovenleiding te gebruiken om tijd te besparen. Verven kan altijd later nog, ergens in een nacht wanneer weinig mensen er last van hebben. 

Krapper

Woensdag blijkt de planning steeds krapper. De aannemer vraagt daarom collega’s van Strukton Rail om assistentie en die levert extra mensen. Toch wordt tegen het einde van de middag duidelijk dat donderdagmorgen te ambitieus is. Er volgt een nieuwe prognose: donderdagmiddag om 12.00 uur. Het blijft nog altijd spannend. Om 11.55 uur wordt nog een laatste schroef aangedraaid en kan de aannemer de laatste machine van het spoor halen. 

Alles op alles

Toch zeer tevreden zien dan nog twintig spoorwerkers de eerste trein om 12.32 uur voorbij komen. De strijd tegen de tijd is in Teuge voorbij. Maar winnaars zijn er niet bij een calamiteit als deze. Wel de wetenschap dat alles op alles is gezet om het treinverkeer weer mogelijk te maken.
   Eerste trein over het nieuwe spoor in Teuge

Eerdere blogs over Teuge:

'Het spoor in Teuge is klaar voor treinverkeer' (26 maart)

'Herstelwerkzaamheden met extra ploegen in Teuge' (25 maart)

'Fotoblog: Dag en nacht werk in Teuge' (24 maart)

'Ravage Teuge enorm' (23 maart)

'Geen treinverkeer Deventer - Apeldoorn' (22 maart) 

Gepubliceerd op