Uitbreiding station Amsterdam RAI op stoom

De uitbreiding van station RAI in Amsterdam verloopt voorspoedig. Het Amsterdamse treinstation kan straks meer reizigers ontvangen en het wordt een stuk comfortabeler. Aan de westkant komt een nieuwe stationshal met een nieuwe trapopgang en roltrap. Ook komt er een nieuwe opgang aan de oostkant van de Europaboulevard naar het bestaande perron en het nieuwe perron.
Amsterdam RAI
Amsterdam RAI

Flinke bouwwerken 

De trapopgang aan de westkant bestaat uit twee trappen van 4,5 meter lengte, vervolgens een plateau en daarna een trap van 12,5 meter die naar het nieuwe perron leidt. Er zijn vier zogenoemde trapbomen geplaatst van 1600 kg elk (totaal 6400 kg!) die de trap van zo’n 42 ton moeten dragen. Een flink gewicht, maar duizenden treinreizigers zullen straks gebruik maken van deze trap. De wanden langs de trappen worden binnenkort met natuursteen bekleed en zijn van Nederlandse makelij.
  Amsterdam RAI

 

Meer sporen tussen Schiphol, Amsterdam en Lelystad 

De uitbreiding van station Amsterdam RAI is onderdeel van de uitbreiding van sporen tussen Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad, ook wel project OV SAAL genoemd. De mobiliteit in het gebied tussen Schiphol en Lelystad neemt de komende jaren flink toe. Hierdoor groeit het aantal treinreizigers en treinen in het gebied Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad fors. Dat kan alleen als het bestaande spoor ten zuiden van Amsterdam (de Zuidtak) wordt uitgebreid en aangepast.  
Gepubliceerd op