Viaduct met water 'weggespoten'

Waar waterstralen met dit mooie weer voor de nodige verfrissing kunnen zorgen, hebben ze met een druk van 1100 bar ook een compleet andere functie. Zo heeft onze aannemer - BAM - de afgelopen nachten met harde waterstralen het beton van het viaduct bij knooppunt Amstel (A10/A2) weggespoten. Deze wordt namelijk aangepast zodat er in de toekomst meer treinen overheen kunnen rijden.

Frame viaduct wordt hergebruikt 

Met een harde waterstraal zijn zowel de grove betondelen als het fijne grind en stof van het viaduct weggespoeld. In een speciale watergoot is het water opgevangen en afgevoerd naar een container. Door het beton op deze manier weg te spuiten, blijft het framewerk overeind. Dit frame wordt vervolgens hergebruikt en krijgt een nieuwe, zwaardere vorm waardoor er straks meer treinen overheen kunnen rijden. Met innovatieve oplossingen als deze maken we het spoor duurzamer, beter toegankelijk, kostenefficiënter en bieden we reizigers en vervoerders meer comfort.

Betrouwbaar spoor

Al 25 jaar geleden is het bedacht: in de toekomst zijn er tussen Schiphol en Duivendrecht twee extra sporen nodig. Steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Als het spoor hier niet op wordt aangepast, ontstaan er – net als op de weg – flinke files. Het is dan onmogelijk om alle reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen. Het Rijk heeft ProRail daarom gevraagd de spoorlijn tussen Schiphol en Lelystad om te bouwen tot een moderne ‘snelweg’ met meer capaciteit. Daarom werken we nu op verschillende plekken aan spoorverdubbeling en stationsvernieuwing. Zo houden we effectief één van de drukst bereden sporen van Europa in beweging.

Gepubliceerd op