Voilá, het nieuwe station Harderwijk

Nieuws

15 september 2016

Station Harderwijk gaat morgen, 16 september, officieel open. Hoe is het geworden? Bekijk hier alvast de schitterende beelden, met tekst en uitleg van de architect.

Geheel

Adam Visser van GROUP A ontwierp met zijn team de gehele stationsomgeving van Harderwijk: het stationsgebouw, de fiets- en autotunnel en de fietsenstalling.  Zij zetten in op een prachtig samenhangend geheel van station en omgeving.

Geel zand

Bijzonder is de keuze voor Portugees graniet in het straatwerk, trappen en balustrades. De naar geel neigende stenen herinneren aan het stuifzand, bekend van de nabijgelegen Veluwse zandverstuivingen en ook van de stranden aan de andere kant van de stad. Het is in een keer duidelijk: dit nieuwe station sluit de regio en beide zijden van de stad op elkaar aan.

Brede trappen

Dat dit station je helpt met je aansluiting is ook te zien aan de trappen: aan de voorzijde van het station zijn breed uitwaaierende treden te zien. Dat biedt tegelijk zit- en zichtruimte, zodat je alle soorten vervoer in een keer overziet. Kom je uit de trein en moet je even wachten op de bus of andersom? Dit station maakt dat zo makkelijk, zichtbaar en comfortabel mogelijk voor reizigers.

Romantische botterbank

De botterbank is een ander bijzonder element. De bank weerspiegelt het visserij verleden van de stad. Het is een uniek meubelstuk, opvallend voor het station geplaatst. Ideaal als je met iemand af wilt spreken op een herkenbaar punt. En zo’n loungebank roept natuurlijk de nodige romantische associaties op.

Oplossing verkeer

De tunnel is bedoeld als een prettige passage voor voetgangers, fietsers en auto’s, met veel doorzicht, licht en ruimte. Met de komst van deze onderdoorgang wordt voor reizigers de ‘oversteek’ van het spoor veilig, maar ook de stad Harderwijk schiet er veel mee op. De tunnel zorgt ervoor dat de overweg bij de Oranjelaan vervalt en lost daarmee een belangrijk verkeersknelpunt op. Beide zijden van de stad zijn voor al het verkeer weer beter aangesloten.

Zonnecellen

Het station is toekomstbestendig gebouwd, met waar mogelijk hergebruik van materialen. De perronoverkappingen uit 1913 zijn kundig ingepast in het geheel. Natuurlijk gebruiken we duurzame technieken. Zo is het dak van de fietsenstalling voorzien van zonnecellen. De zuidkant ademt een groene sfeer, zoveel mogelijk gecreëerd met bestaande bomen. De veluwe is daarmee een beetje naar de stad gehaald. De noordkant met het busstation en de het stationsgebouw is meer stedelijk van aard, met goede verlichting voor de avonduren.

ProRail opent

In Nederland reizen steeds meer mensen met de trein. Ook worden meer en meer goederen over het spoor vervoerd. Deze groei zet in de toekomst door. Daar zijn betrouwbaar spoor én grotere, comfortabelere stations voor nodig. Hier werkt ProRail hard aan en dat werpt zijn vruchten af. Zo openen we de komende tijd veel vernieuwde stations. Kijk maar eens op prorail.nl/openingen.

Benieuwd naar het programma? Lees onze blog 'Opening van station Harderwijk'.
 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers