Wachten bah! Dus pakken we overwegen aan.

Wachten. Iedereen heeft er een gruwelijke hekel aan. Bij overwegen is het soms onvermijdelijk en dat leidt dan weer tot risicovol gedrag. Reden dat het ministerie van Infrastructuur de overwegen verbetert. En wij mogen helpen. In Groningen en Ermelo liggen de eerste en dat werd gevierd.

400 miljoen

Om maar even meteen iets recht te zetten: niet alleen het ministerie en ProRail in zijn kielzog, juist de gemeenten en provincies doen dit met de landelijke overheid samen. Vanuit het ministerie is 200 miljoen euro beschikbaar waarbij eenzelfde bedrag vanuit decentrale overheden wordt gevraagd.

Doden

Er lopen al jaren programma's om overwegen te verbeteren en die hebben effect. In 25 jaar tijd daalde het aantal dodelijke slachtoffers met tachtig procent. Toch vielen in 2013 nog 14 doden op overwegen. Er moet dus iets anders gebeuren.

Nieuwe aanpak

Nieuw aan deze aanpak is dat het probleem nu ook vanuit bereikbaarheid wordt benaderd. Hulp van wegbeheerders samen met ons als spoorbeheerder is dus essentieel. Bij het landelijke verbeterprogramma overwegen (LVO) gaat het nu vooral om slimme maatregelen op de overwegen met overwegbomen.

Groningen en Ermelo

Met hulp van het ministerie wordt een geplande tunnel bij de Paterswoldseweg, een heel drukke overweg, ook geschikt voor het autoverkeer. In Ermelo krijgen fietsers een eigen fietspad over de overweg. Hoeven ze alleen maar op de bellen en spoorbomen te letten en niet meer op de auto's tegelijk.

Blijf leven

Daarnaast blijven we als ProRail ook doorgaan met de andere programma's die er lopen. Zoals lesprogramma's op scholen om jongeren te wijzen op overwegrisico's en in hun oren te prenten dat ze toch even moeten wachten. Want 'wacht even, blijf leven'.

Gepubliceerd op