Weekjes puzzelen met goederentreinen

Hoe werkt dat? Het treinverkeer leiden op een mega druk spoor waar van alles gebeurt? Een kijkje in de keuken bij één van onze verkeersleidingsposten tijdens grote spoorafsluitingen bij de Moerdijkbrug en bij Lage Zwaluwe. Voor verkeersleidingspost Roosendaal betekende dit puzzelen: vooral met goederentreinen.
Roosendaal verkeersleiding

'Dat gelijk ook Lage Zwaluwe werd meegepakt maakte het bijzonder'

De verkeersleidingspost Roosendaal voert de treinverkeersleiding over Zuid-West Nederland. Dat is van Vlissingen tot en met Breda en van de Belgische grens tot net over de Moerdijkbrug. ‘Slechts’ de buitendienststelling van de Moerdijkbrug was volgens treindienstleider Björn Willemsen niet zo spannend geweest, maar dat gelijk ook Lage Zwaluwe werd meegepakt maakte het bijzonder. Björn: “Achter Lage Zwaluwe ligt het gebied Moerdijk. Daar zitten veel bedrijven, waaronder Shell en een grote containerterminal CCT. Zij rijden elke dag met goederentreinen van verschillende vervoerders naar het achterland tot in Italië. Dit proces stopleggen kost veel geld. We hebben steeds om de zoveel tijd sporen bij Lage Zwaluwe buiten dienst gesteld en weer in dienst genomen om toch treinen erlangs te kunnen laten."

Lange treinen

Koen Venema, eveneens treindienstleider: “We hebben gekeken langs welke routes we de goederenvervoerders het beste om konden laten rijden. We hadden vier sporen bij Lage Zwaluwe die we in bepaalde periodes in dienst konden nemen. Daar konden dan alleen dieseltreinen rijden, er werd namelijk ook aan de bovenleidingen gewerkt. We werden voor een aantal logistieke uitdagingen gesteld, doordat goederenvervoerders soms te laat kwamen, of rijden met lange treinen. Te lange treinen zijn een probleem, pas als de trein achter het sein is kun je de wissels en het sein bedienen. Gelukkig zijn we oplossingsgericht. Sommige treinen zijn ‘in tweeën gesplitst’ en we hebben treinen geduwd in plaats van getrokken.”

Verkeersleider Frank Coppoolse: “In de laatste 36 uur komen veranderingen in de dienstregeling bij ons terecht. Zo was er nu geen tijd meegerekend voor het wisselen van de locomotief. De treinen moesten wisselen tussen diesel en elektrisch. We zijn goed in handmatig zulk soort problemen op te lossen."

Voorbereidingen

De werkzaamheden aan de Moerdijkbrug kenden een relatief korte voorbereidingstijd. Björn: “Stafmedewerker Pim van Ginkel vangt alles op wat met onze post te maken heeft, zit om tafel met verschillende partijen en overlegt ook met ons of bepaalde voorstellen haalbaar zijn.” Koen: “Wij krijgen vervolgens de werkcontracten, zodat we kunnen controleren of de voorgestelde veiligheidsmaatregelen kloppen. In de praktijk kom je nog wel wat schoonheidsfoutjes tegen. Al met al, zeker gezien de korte voorbereidingstijd en de grote logistieke impact, is de aangepaste dienstregeling prima verlopen."