Innovatie treinbeveiliging

Treinverkeer moet veilig zijn, dat is topprioriteit voor ProRail. Ook nu het spoor drukker wordt bereden en de treinen steeds hogere snelheden aankunnen. Wij streven naar nul botsingen en nul ontsporingen. Door toepassing van vertrouwde én nieuwe technieken houdt ProRail, samen met vervoerders, aannemers en ingenieursbureaus, het rijden over het spoor veilig.

ATBvv: verkleinen van risico op botsing

Een trein die door rood rijdt, levert veiligheidsrisico's op. We doen er dan ook alles aan om dat te voorkomen. Daarom zijn alle seinen voorzien van ATB. Rijdt een trein harder dan 40 kilometer per uur op het rode sein af dan wordt hij automatisch stilgezet. Daarnaast zijn, en worden, veel seinen uitgerust met ATBvv als aanvulling op het huidige beveiligingssysteem. Ook als er minder dan 40 kilometer per uur wordt gereden, grijpt dit systeem in.

De toekomst: ERTMS

Samen met de vervoerders en het ministerie van Infrastructuur en Milieu, werken we de komende decennia aan de implementatie van een nieuw beveiligingssysteem: het European Rail Traffic Management System (ERTMS). De invoering van dit geavanceerde Europese veiligheidssysteem vraagt ingrijpende aanpassingen aan treinen, spoor, communicatiesystemen en werkprocessen. 

Ook veilig bij hoge snelheden

Op sommige plekken op het spoor kan steeds steeds harder worden gereden, tot wel 300 kilometer per uur. Bij zo'n snelheid kan een machinist de seinen langs het spoor niet meer goed zien. Het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS ondervangt dat probleem. De machinist krijgt alle informatie direct op een scherm in zijn cabine: de toegestane snelheid, de remweg, de positie van de trein, stopopdrachten, rijadviezen. Reageert de machinist niet op tijd? Dan grijpt het systeem automatisch in.

Meer treinen op bestaand spoor

Om veiligheid op het spoor te garanderen, is voldoende afstand tussen treinen nodig. ERMTS maakt het mogelijk om treinen veilig te laten rijden met minder tussenruimte. Treinen kunnen elkaar dus sneller opvolgen. Zo kunnen we meer treinen laten rijden, zónder dat daarvoor nieuw spoor nodig is.

Soepel treinverkeer door heel Europa

ERTMS wordt de standaard in heel Europa. Goed nieuws voor het internationale treinverkeer. Want als de de treinbeveiliging naadloos op elkaar aansluit, kunnen treinen de grens zonder oponthoud passeren. In Nederland is het systeem al in gebruik op de HSL-Zuid en de Betuweroute. Ook het spoor van de Hanzelijn (Zwolle - Lelystad en Amsterdam – Utrecht) is geschikt gemaakt voor ERTMS.

Upgrade naar nieuwe versie

Maar daar blijft het niet bij. Op dit moment zijn we bezig om ERTMS te installeren op het spoor tussen de Betuweroute en de Duitse Grens. In 2012 hebben we daarvoor al de eerste stap gezet, toen het ERTMS-systeem op de Betuweroute werd geüpgraded naar de 2.3.0d versie van de Europese specificaties. Dankzij deze upgrade voldoet het spoor "van zee tot Zevenaar" aan dezelfde Europese ERTMS-specificatie. Dat betekent onder andere dat ATB daar straks niet meer nodig is.

De upgrade past in de Europese afspraken om bestaande ERTMS baanvakken te upgraden naar dezelfde ERTMS-specificatie en is mogelijk gemaakt door medefinanciering door Europese Unie (TEN-T). De Betuweroute maakt deel uit van de Europese goederencorridor tussen Rotterdam en Genua.