Drie spoordekken in één weekend bij Haren

Bij Haren rijdt ProRail samen met aannemer Reimert drie spoordekken in één weekend in. Een spectaculair gezicht, dat ook voor publiek is te volgen: er zijn twee veilige kijkplekken ingericht. Het werk is een belangrijke stap in de bouw van de nieuwe onderdoorgang bij station Haren. Het inrijden begint op vrijdag 31 augustus en duurt tot en met zondag 2 september.
Blik op de nieuwe tunnel bij station Haren. Deze impressie geeft een beeld van de volledige vernieuwing van de stationsomgeving ter plaatse.
Blik op de nieuwe tunnel bij station Haren. Deze impressie geeft een beeld van de volledige vernieuwing van de stationsomgeving ter plaatse.

Nieuwe tunnel 

Voetgangers en fietsers gaan er flink op vooruit in Haren. Een nieuwe, moderne tunnel bij het station gaat voor een veilige verbinding zorgen tussen het westelijk deel van Haren en Oosterhaar. Dit weekend werken we daar aan het plaatsen van de spoordekken. Maar liefst drie stuks, omdat de tunnel uit drie delen bestaat en vier sporen kruist. 

Voorbereidingen naast het spoor

Aannemer Reimert Bouw en Infrastructuur is sinds mei al met werkzaamheden en voorbereidingen bezig. Onder andere zijn de drie grote betonnen spoordekken, bestaande uit grote betonnen platen, klaargezet. Deze dekken vormen straks het dak van de delen van de tunnel, waar de treinen overheen rijden. Nu ze klaar zijn kan de aannemer de platen op hun plaats rijden. Door eerst náást het spoor voor te bouwen kan de plaatsing met minimale hinder voor treinverkeer plaatsvinden. Alleen tijdens de plaatsing is geen treinverkeer mogelijk. 

Inrijden betonen spoordekken 

We zetten zogeheten SPMT's in (afkorting voor Self Propelled Modular Transporter). Dit zijn gigantische voertuigen met heel veel wielen, die afzonderlijk een groot gewicht kunnen dragen en verrijden. Door zowel in lengte als in de breedte voldoende spmt's te koppelen, is het mogelijk de duizenden kilo's wegende spoordekken naar hun definitieve plaats te rijden. Wagenborg Nedlift is hierin gespecialiseerd en voert dit werk voor ons uit. Het zwaarste dek – dubbelsporig voor de hoofdsporen Assen-Groningen – weegt z'n 500 ton.

Kijklocaties en tijden

Publiek laten we graag meegenieten: aan de oostzijde van het spoor, bij parkeerplaats Walstroweg richten we een kijklocatie in. Aan de westzijde, bij de sextant, bevindt zich ook een kijklocatie op het perron (omheind met bouwhekken). Dit zijn de beste tijden om naar het inrijden te komen kijken, uiteraard onder voorbehoud van ongehinderde voortgang van de werkzaamheden: 

  • Zaterdag 1 sep. 03.00 – 05.00 = enkel spoordek spoor Onnen
  • Zaterdag 1 sep. 12.30 – 15.00 = dubbel sporendek hoofdsporen Groningen-Assen
  • Zondag 2 sep. 04.15 – 06.15 = enkel spoordek Waterhuizen

 

Raadpleeg de reisplanner

In dit weekend rijden er bij Haren bussen in plaats van treinen. Reist u van of naar Groningen? Dan adviseren wij u voor u vertrekt uw reisplanner te raadplegen

Meer over het project: https://www.prorail.nl/tunnel-station-haren

Gepubliceerd op