Wordt er iets gedaan tegen het uitzetten van de rails bij hitte?

Veelgestelde vraag

Spoor­staven kunnen temperaturen aan van -20 tot +60 graden Celsius. Ze zetten uit door hitte en krimpen door kou.

Om die beweging op te vangen gebruikten we in het verleden voegen tussen de spoor­staven. Tegenwoordig laten we voegloos spoor aanleggen. Dit spoor is gelast tot één stuk. 

Voegloos spoor kan de spanningen door het uitzetten en krimpen van een metalen spoorstaaf volledig opvangen. Waar het niet mogelijk is om voegloos spoor aan te leggen - bijvoorbeeld op lange bruggen - gebruiken we compensatie­lassen. Dit zijn kleine openingen tussen de spoor­staven die krimpen en uitzetting op kunnen vangen.

{

Meer over:

}

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers