Arnhem Centraal: 10x een kunststuk

ProRail vernieuwt sporen en stations in heel Nederland, zo ook in Arnhem. We bouwen samen met NS en de gemeente Arnhem een compleet nieuw station met meer ruimte en comfort voor reizigers. Een station dat past bij het belangrijke regionale, nationale en internationale spoorknooppunt dat Arnhem is. Het ontwerp en de bouwtechniek van het stationsgebouw zijn vooruitstrevend. Elk stuk glas, beton en staal is anders, elke stap in de bouw een kunststuk. Hieronder vind je de 10 futuristische onderdelen waaruit het station wordt opgebouwd.
Bouwplaats Arnhem Centraal
Bouwplaats Arnhem Centraal

1. De fronttwist (in de volksmond ook wel wokkel genoemd) is een kronkelende pilaar die vanuit de reeds gebouwde fietsenkelder wordt opgebouwd uit staal en beton. Deze 'twist' wordt de belangrijkste drager voor het dak. Het element is 16 meter hoog en heeft bovenin een spanwijdte van 26 meter breed.

Fronttwist

2. De backtwist, waarvan het onderste gedeelte een belangrijke drager vormt voor de balcony (punt 4) en de roadbridge (punt 5) uitgevoerd als een constructie van staal en beton. Het bovenste gedeelte van de backtwist is één van de dragers van het vrijgevormde stalen dak.

Backtwist

3. De flip, het meest kritische onderdeel van de bouw, uitgevoerd als een hybride constructie van beton en een monocoque staalconstructie. Het vormt de centrale ondersteuning van de balcony en is tevens het punt waarop het schaaldak van de terminal zijn krachtsafdracht doet. Qua vorm, constructie en uitvoeringstechniek is dit een van de meest complexe onderdelen van de terminal. Hier komt alles samen.

Flip

4. De balcony, een betonnen hellingbaantrap die de verbinding vormt tussen het vloerniveau van de stationshal met het kantorenplein. In een opwaardse lopende bocht van circa 100 meter lang, uitgevoerd in beton, overbrugt deze hellingbaantrap een hoogteverschil van ongeveer 12 meter.

Balcony

5. De roadbridge, een betonnen vloer, die de brug vormt tussen de nieuwe stationsstraat en het kantorenplein en waar straks auto’s overheen kunnen rijden.

Balcony en roadbridge

6. De diverse façades, die de hal in grote mate afsluiten voor de weersinvloeden, gemaakt van staal en glas, die deels kronkelend en hellend tussen het balkon, de roadbridge en het dak van de terminal.

Facade

7. Het stalen schaaldak van de terminal, uitgevoerd als een zogeheten monocoque staalconstructie met behulp van scheepsbouwtechniek, en die met zijn videwanden en talloze ribben van staal de aandacht zal trekken. Het dak heeft een vrije overspanning van ongeveer 60 meter in de ene en 40 meter in de andere richting. In Het stalen schaaldak komt de overgang van het houten plafond dat van het dak van de perrontunnel in een kromming doorloopt en overgaat in staal en beton op de grens met de nieuwe stationshal.

Stalen schaaldak

8. De trompet, de belangrijkste ondersteunende gekromde pilaar voor het kantoorgebouw K5, dat onderdeel uitmaakt van de totale constructie en tegen de stationshal wordt aangebouwd. Hieronder te zien als het groene element, links in beeld. Opnieuw een bijzonder gevormde pilaar waar de krachtenverdeling via gekromde delen verloopt in plaats van rechttoe rechtaan.

Trompet

9. Kantoorgebouw K5 uitgevoerd in een zeer complexe staalconstructie bestaande uit diverse gedraaide stalen profielen, welke tegelijkertijd tegen de stationshal wordt aangebouwd en mede een belangrijke beeldbepaler vormt voor het hele gebied

Kantoorgebouw K5

10. De wapening van de betonconstructies, vele kilometers lang, die allemaal op elkaar in werken, knopen vormen met reeds uitgevoerde gebouwen. De wapening is zelfs op diverse kritische plekken geheel driedimensionaal ontworpen om het enerzijds op elkaar aan te laten sluiten, maar ook om inzichtelijk te maken of de voorzieningen die nodig zijn voor een goede uitvoering wel passen. Denk hierbij onder andere aan stortbuizen voor toevoer van beton in wanden.

Detail wapening

Volg voor het totaalplaatje ook de virtuele rondleiding!

Gepubliceerd op