Bouw stationshal Delft gestart

26.000 m² vloeroppervlakte, 1.800 ton staal en 10.000 m² glas; dé ingrediënten voor een nieuwe stationshal en het daaraan verbonden stadskantoor in Delft. Het eerste stalen framewerk is vandaag geplaatst. Daarmee zijn we gestart met de bouw van een markant gebouw in het hartje van Delft.

Openheid en transparantie

Het nieuwe gebouw zal functioneren als stationshal en stadskantoor. Het bestaat uit een stalen geraamte met betonvloeren en glazen gevels met een vloeroppervlakte van circa 26.000 m². In het ontwerp staan openheid en transparantie centraal. De hal wordt bovenop de spoortunnel gebouwd. Van daaruit kunnen reizigers straks de ondergrondse perrons bereiken.

Spoorzone Delft

De stationshal maakt deel uit van het project Spoorzone Delft. Dit project laat zich het best vergelijken met een harttransplantatie. De boel moet eerst omzichtig opengelegd worden om overal bij te kunnen. Grote slagaders waar constante verkeersstromen doorheen gaan, moeten tijdelijk of voorgoed omgelegd worden. Er worden bypasses aangelegd, drainages aangebracht… en dat alles met chirurgische precisie. Want alles wat stroomt, moet blijven stromen: Delft moet wel blijven rijden.

Samenwerking gemeente Delft

ProRail en de Gemeente Delft zijn opdrachtgever voor de bouw van de stationshal en het stadskantoor en werken samen aan de realisatie van Spoorzone Delft. De stationshal en het grootste deel van het stadskantoor zijn gereed in 2015, als ook de treinen ondergronds gaan. Nadat de huidige treinsporen verwijderd zijn, wordt het stadskantoor verder afgebouwd en is het complete gebouw in 2017 helemaal af.

Gepubliceerd op