Eerste certificaten voor veilig werken uitgereikt

Veiligheid op het spoor staat met stip op nummer 1 bij ProRail. We willen dat treinverkeer veilig is en dat baanwerkers veilig kunnen werken aan het spoor. Gisteren zijn de eerste certificaten voor onze Veiligheidsladder uitgereikt. Deze Veiligheidsladder werd vorig jaar gelanceerd en meet in hoeverre een bedrijf aandacht besteedt aan veilig werken.
Vervanging puntstuk wissel
Vervanging puntstuk wissel

De veiligheidsladder

ProRail ontwikkelde de Veiligheidsladder die aangeeft op welk veiligheidsniveau (trede van de ladder) een bedrijf zich bevindt. Met het instrument kan veiligheidsbewustzijn in bedrijfsculturen worden gemeten. Hoe alert zijn mensen op (on)veilige situaties in hun werk? Is de bedrijfscultuur zo dat iedereen elkaar makkelijk aanspreekt op risicovol gedrag?

Op de goede weg

De aannemers mogen trots zijn op de behaalde resultaten. Dieter van Delft (adviseur externe kwaliteit bij proRail): “Het bewijst dat we op de goede weg zijn en is een stimulans om de ingeslagen weg – het verbeteren van het veiligheidsbewustzijn – te vervolgen en te klimmen naar een hogere trede op de ladder.” Er zit nog een voordeel aan de ladder: hoe hoger een bedrijf op de ladder staat, hoe meer kans op gunning van een opdracht van ProRail.

Volkerrail: Samen veiligheid vergroten

VolkerRail is één van de eerste aannemers die gecertificeerd is voor trede 3. Jan Vos, Directeur VolkerRail: “Wij zijn trots op het feit dat wij in zo een vroeg stadium op trede 3 stonden. Het geeft aan dat we op de goede weg zijn. Tegelijkertijd realiseren we ons dat we ten aanzien van veiligheid nog vele stappen te gaan hebben, zowel voor het bedrijf, voor ProRail als voor de gehele keten. Wij blijven, samen met ProRail en branchegenoten, actief bezig om de veiligheid in en langs het spoor zo veel mogelijk te vergroten. Verder is uitbreiding van de ladder als instrument richting andere partijen in de branche (ingenieursbureaus, toeleveranciers etc.) een goede zaak. Dat kan het alleen maar beter maken”.

Gepubliceerd op