Fietsen in de Delftse spoortunnel

De spoortunnel van Delft was voor de eerste keer even een fietstunnel. En daarmee ook direct weer de laatste keer. De ruwbouw van de oostelijke tunnelbuis van de spoortunnel in Delft is namelijk gereed. Dat betekent dat wanden, dak, vloer en tussenwand, over de volle lengte van 2,3 kilometer, staan. Om dit te vieren, mochten twitteraars (waaronder bewoners) door de tunnel te fietsen.
Werkzaamheden spoorzone Delft
Werkzaamheden spoorzone Delft

Ondergronds fietsen van noord naar zuid

Omdat de spoortunnel op volle lengte open is, transformeert deze voor één dag in een fietstunnel. Want nu er nog geen sporen in liggen is dit dé kans voor een fietstocht. Spoorzone Delft heeft voor deze fietstocht enkele ‘fietsplekken’ verloot onder haar volgers (waaronder bewoners) op Twitter. Het officiele moment werd bezegeld door een fles bubbels tegen de wand van de spoortunnel te laten klappen. Hierdoor werd de fotograaf nat, maar kon wel een mooie foto worden gemaakt.

In 2015 gereed

ProRail en de gemeente Delft zijn opdrachtgever voor de bouw van de spoortunnel en werken samen aan de realisatie van Spoorzone Delft. In 2015 rijdt de eerste trein ondergronds door de oostelijke tunnelbuis en wordt het viaduct afgebroken. Het ondergrondse station en de stationshal zijn dan ook klaar voor gebruik.

Onder de fietsers waren de Delftse wethouder van spoorzone Delft, Milene Junius. Vanuit ProRail fietsten regiodirecteur Janneke Boutkam en projectdirecteur Ad Broeders ook mee.

Foto’s: ProRail en Bart Maat

Gepubliceerd op