Fotoblog: Enschede 'back on track'

Na zes weken werk aan een compleet nieuw spoor, vertrok vanochtend om kwart voor vijf de eerste trein vanuit Enschede richting de Randstad. In totaal hebben zo'n 200 man non-stop aan het spoor gewerkt. 9.500 ton spoorgrind (ballast), 10.000 kuub zand en 4.500 dwarsliggers later zijn de sporen rond Enschede helemaal klaar voor de toekomst.

Betrouwbaar spoor

De sporen rond Enschede zijn door de vernieuwing en verbeterde layout nog betrouwbaarder geworden. Vanaf vandaag rijden de treinen namelijk vanaf andere perrons. Er zijn twee perronsporen voor intercity's gebouwd, waar dat er eerst één was. De treinen hoeven daarom niet meer op elkaar te wachten bij binnenkomst en vertrek. Het is onze missie om het spoor nog betrouwbaarder te maken. Daar zijn we dag in dag uit mee bezig. Daar zijn we nooit mee klaar.

Minder hinder

Tijdens de aanpassingen zijn er ook nieuwe serviceperrons voor de schoonmakers gebouwd. Deze zijn zodanig tussen de sporen geplaatst, dat er in de nachtelijke uren tot een derde minder treinritten nodig zijn. Dit is zeker voor de omwonenden een stuk prettiger. Ook zijn de technische installaties vernieuwd en is het nu mogelijk werkzones op het spoor te maken. Door deze werkzones heeft onderhoud aan het spoor minder impact voor het treinverkeer.

De komende tijd in Enschede

De treinen rijden weer, maar we zijn nog niet helemaal klaar in Enschede. De komende tijd wordt nog doorgewerkt, onder andere aan de bouw van een nieuw treinwasinstallatie.

Gepubliceerd op