Heuvel Kijfhoek weer in bedrijf

ProRail en aannemer Strukton hebben vorige week een belangrijke rem op rangeerterrein Kijfhoek gerepareerd. De rem bleek eind maart kapot. Begin deze week volgden problemen met zeven wissels, waarop de zogenoemde heuvel is stilgelegd. Ook die problemen zijn door Strukton opgelost. De heuvel is sinds woensdagmiddag weer in bedrijf. Spoorgoederenvervoerder DB Cargo ondervond veel hinder van de problemen. ProRail betreurt dat.

Heuvel

Om de treinen op Kijfhoek te sorteren naar eindbestemming, duwt een locomotief wagens over een heuvel. Via die heuvel zorgen we er op een slimme en geheel geautomatiseerde manier voor dat alle wagens worden gesorteerd en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet ‘heuvelen’. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagens ‘geheuveld’. 

Wissels

Zodra de wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het juiste spoor terecht. Speciale ‘railremmen’ – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de snelheid van de wagens zo wordt gestuurd dat deze op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier.

Op maandag 6 april zijn zeven van de wissels op de heuvel buitendienst gesteld, omdat ze onderhoud nodig hadden en moesten worden gekeurd. De wissels en de railremmen zijn essentieel voor een beheerst en veilig heuvelproces, om te zorgen dat wagens voldoende afstand houden en op het geplande spoor terechtkomen. De heuvel moest daarom worden stilgelegd. We hebben de keuring en het onderhoud woensdag 8 april afgerond, waarna de heuvel weer volledig in werking is genomen.

Remsystemen

Het heuvelsysteem bevat heel veel remmen. Vlak na de plek waar de wagens over de heuvel worden geduwd, liggen twee hoofdrailremmen. Daarna volgen nog eens zes kleinere remmen, gevolgd door een laatste rem voor ieder van de 43 verdeelsporen. Een van de twee hoofdrailremmen was versleten en is vorige week grondig vernieuwd. Dat is een zware klus die Strukton met grote voortvarendheid heeft opgepakt.

Beginpunt Betuweroute

Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.

Gepubliceerd op