Met warm weer hoofd koel in zenuwcentrum

Met warm weer hoofd koel in zenuwcentrum

Het is momenteel warm en mogelijk wordt het nog warmer. Voor de Landelijk Coördinator Rail, kortweg LCR genoemd, juist het moment om het hoofd koel te houden. Zijn taak: spin in het web in het zenuwcentrum van het spoor in Utrecht. Een dag met LCR Tom Visée van ProRail. Over bermbrandjes en risico op verhitte reizigers.

Vandaag heeft Visée vroege dienst en dat betekent om 08.00 uur overleg op het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR) met de regisseurs van de diverse betrokken partijen op het spoor zoals NS, ProRail, DB Schenker en de aannemers. Alles wat een goede treinenloop kan bedreigen, komt voorbij. “Bij bijzondere weersomstandigheden zorgt een speciaal daartoe opgeleide regisseur infraherstel voor een update van het weer. Wanneer het 25 graden Celsius of meer wordt, is dat bijvoorbeeld voor ons reden om maatregelen te bespreken en te nemen”, zegt Visée.

Impact op hele spoor

De 32-jarige LCR heeft in wisseldienst met zijn collega’s dagelijks de opdracht om met alle partijen samen risico’s te beperken en te zorgen voor het goed verlopen van de treindienst. “Interessant en spannend werk, want het besluit dat we samen nemen, heeft impact op het hele Nederlandse spoor.”

Bermbrandjes

Ook vandaag komen de checklists en mogelijke maatregelen op tafel. “Warm weer gaat vaak gepaard met droge perioden. Dan is de kans op bermbrandjes groter. In die situatie rijden treinen op dat traject met aangepaste snelheid of helemaal niet meer. Aangezien het remmen van met name goederentreinen de kans op dit soort brandjes vergroot, hebben we nu afgesproken ze zo veel mogelijk te laten doorrijden”, vertelt Visée. Voor reizigers betekent dat misschien dat ze met een vertraagde intercity achter een goederentrein moeten blijven rijden omdat deze niet tijdelijk naar een passeerspoor wordt gestuurd. “Maar daarmee voorkom je dus dat mogelijk nog meer reizigers hinder krijgen.”

Wegsleeplok

Ander aandachtspunt bij warm weer: het is voor reizigers dan extra vervelend om in een gestrande trein te zitten. “Als de stroom bijvoorbeeld wegvalt, valt ook de airco uit. We hebben daarom een wegsleeplok paraat gezet als aanvullende maatregel om eventueel gestrande treinen sneller op weg te kunnen helpen.” Op het OCCR kijkt men naar het nu, naar de rest van de dag, komende 36 uur en als het weer daarom vraagt zelfs tot acht dagen vooruit. Uiteindelijk wordt er ook aan het einde van deze ‘vroege dienst’ teruggeblikt en de vraag gesteld ‘Wat zouden we morgen eventueel anders doen?’ “Zo verbetert het spoor continu. Les van vandaag: al is het elke dag 28 graden Celsius, geen dag is hier hetzelfde.”

Gepubliceerd op