Nieuwe fase bouw station Breda

De vernieuwing van station Breda gaat weer een volgende fase in. De komende maanden worden om beurten de perrons afgesloten om te werken aan de fundatie van het nieuwe parkeerdek. Dit komt te liggen op het dak van het nieuwe stationsgebouw, gelegen pal boven het spoor. Het biedt ruimte aan 720 auto’s. Om te bouwen aan een constructief hoogstandje.

Vorderingen

De bouw van het nieuwe station vordert gestaag. Dit valt ook goed te zien vanaf de loopbrug waar mensen een prachtig uitzicht hebben op de werkzaamheden aan de noordkant. Hier zijn inmiddels de keldervloeren gestort en begint het gebouw langzaam vorm te krijgen.

Werkzaamheden perrons

De nieuwe werkzaamheden zullen reizigers niet ontgaan. Om de fundatie voor het parkeerdek te kunnen maken, worden de perrons om beurten afgesloten. De bouwcombinatie verwijdert alle materialen en schroeft vervolgens palen in de grond. Dit is geluidsarme techniek zodat mensen in de buurt er geen last van hebben. Als de palen zijn geplaatst wordt alles weer teruggebouwd en wordt het volgende perron uit dienst genomen.

Stationsverbouwing

ProRail zit middenin de grootste stationsverbouwing sinds het bestaan van de spoorwegen. Bestaande stations zijn uit hun jasje gegroeid en is er behoefte aan nieuwe stations. Grote centrale stations als Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem worden moderner, ruimer en toegankelijker om reizigers een prettig verblijf te bieden. Ook maakt ProRail tal van kleinere stations beter toegankelijk met liften en roltrappen. Daarbij maakt ProRail steeds meer ruimte voor de fiets.

Gepubliceerd op