NS en ProRail blikken vooruit op vernieuwingen Enschede

Het tientallen meters brede spooremplacement Enschede wordt deze zomer in een paar weken tijd volledig vernieuwd. Volgens een ontwerp waar ProRail en NS nauw aan samen werkten wordt het emplacement de eerste dagen gesloopt, waarna er in de vijf daaropvolgende vijf weken een volledig nieuw emplacement voor terug komt. Projectmanagers Erik Vos van NS en Michel Farro van ProRail blikken vooruit.

Betrouwbaar spoor

Straks, wanneer alles klaar is, dan gaat de reiziger dat merken. Erik Vos trapt af: “Er is geen sprake van een enorme reistijdwinst, maar de kans dat een vertraging van een trein straks doorwerkt tot in Amsterdam, wordt een stuk kleiner.” Michel Farro vult aan: “Het spoor wordt betrouwbaarder en we kunnen ook sneller herstel plegen als er een verstoring is.”

Metamorfose

Emplacement Enschede ondergaat een metamorfose. Er komt een nieuw intercityperron zodat er straks twee perrons zijn voor de langste treinen. Voordeel is dat twee treinen niet op elkaar hoeven te wachten als er een keer vertraging is. Bovendien wordt het spoor ook beter ingedeeld voor het opstellen (spoorterminologie voor parkeren) van treinstellen en het schoonmaken ervan. “Het is straks veiliger voor de schoonmakers die bij hun eigen serviceperrons kunnen werken”, zegt Vos.


Geen treinverkeer van 6 juli tot 18 augustus

Van 6 juli tot 18 augustus rijden er geen treinen maar bussen tussen Enschede en Enschede Drienerlo vanwege het werk. Het spoor bij station Enschede Drienerlo wordt tijdelijk omgebouwd zodat NS in deze periode de intercity’s daar kan laten vertrekken. Vos: “Dat is het voordeel ook van nauwe samenwerking in de voorbereiding, dan kun je dit soort maatregelen voor de reiziger meteen meenemen in de plannen.”

Gepubliceerd op