Ondertussen in Zwolle…

In Zwolle wordt druk doorgewerkt aan de verbouwing van het station. Zwolle is een belangrijk knooppunt voor het openbaar vervoer. Veel treinreizigers stappen er over in de richtingen van Groningen, Leeuwarden, Enschede, Amersfoort en Lelystad. Daarom werkt ProRail bij Zwolle aan een nog betrouwbaarder spoor, en wordt er een nieuwe 17 meter brede reizigerstunnel aangelegd. Met het storten van de betonvloer in de tunnel ligt nu een groot deel van het fundament voor de verdere bouw.

Eerste deel van betonvloer

Het afgelopen halfjaar is er flink doorgewerkt aan de bouw van de nieuwe reizigerstunnel. Van november tot nu is het eerste deel van de maarliefst 1,6 meter dikke betonvloer gestort. Hiervoor reden ca. 100 betonmixers af en aan. Alleen de zuidzijde van de tunnel heeft nu nog een bodem van zand, zoals je op de foto’s kunt zien.

Nieuwe planning voor de verdere werkzaamheden

Nu het ontwerp van de tunnel in samenwerking van de gemeente Zwolle is aangepast, maakt ProRail een nieuwe planning van de werkzaamheden voor dit laatste gedeelte van de tunnel. In juli start de aannemer met het uitvoeren van dit aangepaste plan. Tot die tijd staat het werk niet stil. De aannemer gaat de komende tijd verder met het maken van de wanden. Deze zijn nu voor ongeveer driekwart klaar.
 
Op de foto’s zijn de verschillende bouwfasen te zien. Aan de centrumzijde zijn ruwbouw van zowel vloer als wanden klaar. Aan de zuidzijde is het nog enkel zand en damwanden. Daartussen is het betonvlechten en voorbereiden van betonstorten van de wanden te zien.

Gepubliceerd op