Puzzelen voor het spoor in de toekomst

Nieuws

13 juli 2020

Logistieke uitdagingen, daar houdt Nathalie Richters wel van. Daarom werkt zij bij ProRail met het team mobiliteitsontwikkeling aan plannen voor het spoor in de toekomst. “Het is langetermijndenken dat vraagt om inventiviteit en een flexibel systeem.” Benieuwd naar de oplossingen?

Goed organiseren

Inventiviteit en flexibiliteit. Die troeven zet programmamanager mobiliteitsontwikkeling Nathalie ook buiten haar werk in. “Mijn kleine kinderen moeten dagelijks op verschillende plekken afgeleverd worden. Dat is meestal een race tegen de klok en dus een kwestie van goed organiseren.” En zo is het ook met het mobiliteitsvraagstuk, dat draait om de vraag hoe we in de nabije toekomst duurzaam en verantwoord omgaan met vervoer.

Bevolkingsgroei en klimaatverandering

"Met mijn team werk ik aan toekomstscenario’s gebaseerd op onderzoek. Zo is bijvoorbeeld uitgerekend dat over tien jaar zo’n 30 procent meer reizigers over het spoor worden vervoerd”, legt Nathalie uit. “Een forse toename die onder andere komt door bevolkingsgroei en klimaatverandering. Met name dit laatste dwingt ons duurzamer te worden. En daar is het spoor gelukkig heel geschikt voor.”

Lees verder onder de foto.

Nathalie Richters onderweg met haar kinderen
Nathalie Richters onderweg met haar kinderen

Balans tussen winst en maatschappelijke belang

“We hebben bij ProRail ongelooflijk veel expertise over spoormobiliteit”, zegt Nathalie. “Nu is het tijd dat we die denkkracht inzetten om de vervoerders en overheden actief te adviseren en warm te maken voor deze grote stap. Dit kunnen we omdat we neutraal zijn. We houden de balans tussen commercie en maatschappelijke belangen beter in de gaten. Ook zijn we goed in concretiseren en verbinden. Dat is belangrijk om de branche en politiek mee te krijgen. Ik ben opgeleid als organisatiepsycholoog en weet goed dat veranderen een complex proces is. Dat kan je wel een beetje versnellen, maar uiteindelijk gaat iedereen in zijn eigen ritme.”

Dichtslibbende Randstad

Volgens Nathalie is het mobiliteitsvraagstuk een grote puzzel. ProRail zet daarom in op vier fronten. “Ten eerste breiden we de infra uit. Bijvoorbeeld door fly overs en perrons te bouwen en sporen te verdubbelen. Deze optie is begrensd vanwege ruimtegebrek en beperkte investeringsmogelijkheden. Dus worden we gedwongen andere opties te bekijken”, legt Nathalie uit, wijzend naar de dichtslibbende Randstad. “Daar is een metro-achtig netwerk misschien een aantrekkelijk alternatief. Dat kan in een veel fijnmaziger netwerk worden aangelegd."

Lees verder onder de foto.

Gesloten overweg (AHOB) met passerend NS intercity treinstel
Gesloten overweg (AHOB) met passerend NS intercity treinstel

Nieuwe systemen 

“Daarnaast moeten we flinke systeemsprongen maken. Bijvoorbeeld met het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS en automatische treinbesturing (ATO). Hierdoor kunnen meer treinen per uur over hetzelfde spoor rijden zonder extra spoor aan te leggen”, vertelt Nathalie verder. “Ook onderzoeken we hoe we het bestaande spoornetwerk logistiek kunnen vereenvoudigen. Dit betekent bijvoorbeeld dat een snelle Intercity gescheiden kan rijden van de sprinter. Zo verkleinen we de kans op verstoringen en vertragingen.”

Beïnvloeden van de vraag 

Tenslotte onderzoeken we het beïnvloeden van de vraag naar treinverkeer. Hier denken we aan het prijsbeleid voor bijvoorbeeld reizen in de spits en daluren of het weren van studenten uit de spits. Dit onderdeel is door de coronacrisis veel nadrukkelijker naar voren gekomen. Reizigers zijn toen al gevraagd om zich te spreiden over de dag. Op dit punt zijn nog veel mogelijkheden voor de toekomst te onderzoeken.  

Lees verder onder de foto.

Overweg met dubbele automatische halve overwegbomen bij Den Dolder
Overweg met dubbele automatische halve overwegbomen bij Den Dolder

Glazen bol

In de toekomst kijken is moeilijk, maar wel heel leuk. Nathalie wil best even in haar glazen bol kijken: “Dan zie ik iets met kleine karretjes die over het spoor kunnen rijden. Het is een mooie gedachte dat ProRail hoe dan ook over een prachtig netwerk beschikt van spoor en grond. Zelfs als in de verre toekomst treinen zoals we ze nu kennen niet meer rijden, zullen we dat netwerk op een andere manier voor de samenleving kunnen inzetten. Hoe precies? Daar hebben we nog tijd genoeg voor om over na te denken.”

Duurzame mobiliteit

Bij ProRail kijken we altijd vooruit. Om mensen, steden en bedrijven op een duurzame manier en innovatieve oplossingen met elkaar te blijven verbinden. Wil jij hieraan meewerken? Kijk eens op werkenbijprorail.nl.

Duurzame mobiliteit

Bij ProRail kijken we altijd vooruit. Om mensen, steden en bedrijven op een duurzame manier en innovatieve oplossingen met elkaar te blijven verbinden. In de serie Duurzame mobiliteit vertellen onze collega's wat zij doen om dit mogelijk te maken.

Lees alle verhalen

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers