Samenwerken tegen koperdiefstal

Gisteren heeft Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie de aftrap gedaan van de campagne 'Pas op Koper'. Op 1 januari 2013 wordt de legitimatieplicht in de koperhandel ingevoerd. De legitimatieplicht is bedoeld om de verkoop van gestolen koper tegen te gaan. De campagne richt zich op metaalopkopers en aanbieders van koper. Door de maatregelen die per 1 januari 2013 ingaan, hoopt ProRail dat het aantal koperdiefstallen op het spoor sterk vermindert. Hierdoor wordt het spoor veiliger en betrouwbaarder.

Campagne Pas op koper van start

Samenwerken tegen koperdiefstal
Samenwerken tegen koperdiefstal

Identiteitsbewijs

Wanneer iemand vanaf 1 januari 2013 koper, koperkabel of een koperlegering aanbiedt en contant uitbetaald wil worden, moet hij zich voortaan legitimeren. Dit betekent dat opkopers hun klant moeten vragen om een geldig identiteitsbewijs en een aantal gegevens over de aankoop, de klant en diens identiteitsbewijs moeten registreren. Zo wordt het koperdieven moeilijker (zo niet onmogelijk) gemaakt om hun gestolen waar aan te bieden en zijn zij gemakkelijker op te sporen door de politie.

Samenwerkingsverband voor aanpak koperdiefstal

ProRail, TenneT, het ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie, het Openbaar Ministerie en de Metaal Recycling Federatie werken samen tegen koperdiefstal die gevaar kan veroorzaken. Hiervoor worden ondermeer flexibele politieteams ingezet, synthetisch DNA gebruikt en een hogere straf tegen koperdieven geëist door het Openbaar Ministerie.

Gepubliceerd op