Veilig werken aan spoor met loopbrug

Veiligheid is voor ProRail een belangrijk uitgangspunt. Dat geldt voor de treinen, de reizigers en de omgeving, maar zeker ook voor het personeel dat aan de sporen werkt. Om de medewerkers die bezig zijn met de aanleg van de twee extra sporen tussen Schiphol (Riekerpolder) en Station Duivendrecht veilig van werkplek naar bouwkeet (Europaboulevard) te laten gaan is er een loopbrug opgebouwd.

OV-SAAL

Steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Als het spoor hier niet op wordt aangepast, ontstaan er – net als op de weg – flinke files. Het is dan onmogelijk om alle reizigers op tijd naar hun bestemming te brengen. Het Rijk heeft ProRail daarom gevraagd de spoorlijn tussen Schiphol en Lelystad om te bouwen tot een moderne ‘snelweg’ met meer capaciteit. Zo houden we effectief één van de drukst bereden sporen van Europa in beweging.

Veiligheid op het spoor

Naast initiatieven als deze loopbrug heeft ProRail ook de Veiligheidsladder ontwikkeld. Deze ‘ladder’ geeft aan op welk veiligheidsniveau (op welke trede) een bedrijf zich bevindt. ProRail introduceerde de ladder op 1 juli 2012. Met het instrument kan veiligheidsbewustzijn in bedrijfsculturen worden gemeten. Hoe alert zijn mensen op (on)veilige situaties in hun werk? De eerste certificaten van de veiligheidsladder zijn inmiddels uitgereikt.

Gepubliceerd op