Werkzaamheden spoor Schiphol

Steeds meer mensen pakken de trein tussen Schiphol en Lelystad. Daarom verdubbelt ProRail het spoor ten zuiden van Amsterdam van twee naar vier sporen. Om deze spoorverdubbeling te kunnen realiseren, worden er onder andere nieuwe spoorviaducten gebouwd. Voor één van die viaducten, over de snelweg A4, werken we aanstaand weekend onder andere aan de betonnen steunpunten vlak langs het spoor. Dit heeft gevolgen voor het treinverkeer en voor automobilisten.
Heiwerkzaamheden OV SAAL Amsterdam
Heiwerkzaamheden OV SAAL Amsterdam

Veiligheid voorop

Bij de werkzaamheden staat veiligheid met stip op nummer één. Om er voor te zorgen dat mensen veilig aan spoor en weg kunnen werken, rijden er zaterdag en zondag geen treinen tussen Schiphol - Duivendrecht, Schiphol – Bijlmer Arena en Schiphol – Amsterdam Sloterdijk. Vanuit Leiden rijden vier treinen per uur richting Schiphol. NS zet bussen in. Check daarom vóór je reis de reisplanner op www.ns.nl.

Waarom dit weekend?

We zien in dat we aan het spoor werken in een weekend dat er veel vakantiegangers richting Schiphol vertrekken. We plannen werkzaamheden altijd ruim van tevoren, in nauw overleg met Rijkswaterstaat, Schiphol, NS en gemeenten. Daarbij proberen we zo veel mogelijk rekening te houden met drukke perioden. Helaas lukt dit niet altijd. De werkzaamheden aan het viaduct over de A4 moeten deze periode plaatsvinden, om het spoor en de weg op tijd klaar te hebben. Hierbij hebben we het meest geschikte moment gekozen; een weekend waarin het woon-werkverkeer in ieder geval ontbreekt, nog voor de vakantie van midden-Nederland.

Verbeteren bereikbaarheid

Samen met Rijkswaterstaat werken we hard aan de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Zowel per auto als per trein. Rijkswaterstaat verbreedt snelwegen tussen Schiphol en Almere. ProRail breidt hier de sporen uit. De werkzaamheden worden in een zo kort mogelijke periode uitgevoerd en waar mogelijk gecombineerd. Bij deze afstemming werken we ook weer nauw samen met Rijkswaterstaat. Het streven is om eind 2016 de werkzaamheden klaar te hebben. Met de spoorverdubbeling houden we één van de drukst bereden sporen ter wereld in beweging.

Gepubliceerd op