Afstudeerder ontwikkelt duurzame gevelbekleding
Nieuws
Het ontwikkelen van gevelbekleding voor spoorse gebouwen langs het spoor, dat leek Djoeke Hurkens, onlangs afgestudeerd industrieel productontwerper aan de Saxion Hogeschool, een ideaal onderwerp om op af te studeren. Door het zo te ontwerpen dat het modulair en duurzaam is , een uniforme uitstraling heeft, past in de omgeving en ontmoedigt voor graffiti en ander vandalisme, slaagde ze met een acht. En nog mooier: haar ontwerp is nu in de voorbereiding om beproefd te worden.
1.300 gebouwen
De opdracht komt voort uit de duurzaamheidsambitie van ProRail. Het doel is om vanaf 2030 energieneutraal en honderd procent circulair te zijn en dat vanaf 2050 het spoormateriaal CO2-neutraal is. ProRail beheert de zogenaamde railgebonden gebouwen die langs het spoor staan. Het zijn functionele spoorgebouwen, technische gebouwen met installaties en bruggebouwen. De gevelbekleding van deze gebrouwen sluit niet aan bij de duurzaamheidsdoelen. Het gaat om rond de 1.300 gebouwen, dus daar is aardig wat winst te behalen. De huidige railgebonden gebouwen voldoen niet aan de duurzaamheidsdoelen van ProRail en worden daarom in de aankomende jaren vervangen door nieuwe modulaire gebouwen, waarvoor Djoeke de gevelbekleding ontwierp.
Alle belangen in kaart
Het onderzoek van Djoeke ging niet over één nacht ijs. Djoeke: “Het ging verder dan alleen de bekleding voor de gebouwen, want er moest ook een modulair bevestigingssysteem worden ontwikkeld. Ik heb eerst onderzoek gedaan naar duurzaamheid, gevelbekleding, ophangconstructies en graffiti. Daarbij werkte ik samen met verschillende afdelingen van ProRail, Bureau Spoorbouwmeester en leveranciers en deed ik een doelgroepanalyse, zodat ik alle belangen in kaart had.” Uiteindelijk ontwikkelde Djoeke drie ontwerpen.
Het eindconcept
Het eindconcept bestaat uit twee delen. Het gevelpaneel wordt gemaakt van hoogwaardig, volledig biobased materiaal, mycelium, dat op een duurzame manier wordt geproduceerd. Voor de vormgeving is gekozen voor een abstracte weergave van de ribben onder de hoed van een paddenstoel. Dat symboliseert de oorsprong van het materiaal mycelium, het straalt duurzaamheid uit en doet denken aan natuur. Voor de ophanging ontwierp Djoeke een systeem met eenvoudige vormen waarvoor zo min mogelijk materiaal hoeft te worden gebruikt. Het wordt gemaakt van een sterk en volledig recyclebaar metaal. De levensduur ervan is zelfs langer dan de gebouwen, waardoor deze kan worden hergebruikt.
En nu testen
Het ontwerp van Djoeke wordt getest, dit is nu in voorbereiding en er wordt naar geschikte locaties gezocht, één langs het spoor en een proefopstelling bij het hoofdkantoor.
Meer nieuws
-
Innovatieve lasrobot biedt oplossing voor onderhoud aan het spoor
9 oktober 2024
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024
-
Network Rail en ProRail blijven inzetten op innovatie en verbetering
23 augustus 2023