Een update van Operatie Bouwkuip

Nieuws

22 maart 2023

Tijd voor een update vanuit de Groningse Spoorzone. We nemen je mee voor een rondje in de bouwkuip en blikken terug op het werk dat de afgelopen tijd is gedaan. Van wapening vlechten tot betonstorten en van bouwkuipen graven tot groutankers boren en afspannen.

Beton en bussen

Sta je aan de rand van de bouwkuip -aan de kant van de Achterweg- dan kijk je in de bouwkuip op de plek waar het busstation komt. Het busstation bestaat straks uit twee busdekken: één ten noorden van het eilandperron en één ten zuiden ervan. Daar zijn wapeningsvlechters op het moment druk bezig met wapeningsstaal klaarmaken, voordat we het beton storten.

Het vlechten van dit staal gebeurt met de hand. En deze wapeningsvlechters, zoals we hen noemen, komen vanuit alle hoeken van de wereld. Als je goed kijkt, zie je op hun bouwhelmen vlaggetjes staan. Die vlaggen geven aan welke taal iemand spreekt.

  • De plek van het toekomstige busstation, in de verte zie je een trein op spoor 7/8
    De plek van het toekomstige busstation, in de verte zie je een trein op spoor 7/8
  • Het toekomstig busstation, waarbij busdek zuid komt ter hoogte van de pilaren en busdek noord ter hoogte van het oranje wapeningsstaal.
    Het toekomstig busstation, waarbij busdek zuid komt ter hoogte van de pilaren en busdek noord ter hoogte van het oranje wapeningsstaal.
  • Wapeningsstaal ter hoogte van busdek noord.
    Wapeningsstaal ter hoogte van busdek noord.
  • Betonvlechters met vlaggetjes op hun helmen die aangeven welke taal ze spreken.
    Betonvlechters met vlaggetjes op hun helmen die aangeven welke taal ze spreken.
  • In het verlengde van het oude seinhuis stijgpunt 1, dat is de plek waar reiziger straks naar de treinperrons kunnen.
    In het verlengde van het oude seinhuis stijgpunt 1, dat is de plek waar reiziger straks naar de treinperrons kunnen.
  • De gele machine maakt de tunnel waarin de groutankers komen
    De gele machine maakt de tunnel waarin de groutankers komen

Reizigerspassage in wording

De aannemer is aan de noordzijde van station Groningen vooral druk met de bouwkuip graven. Dat is de plek waar onder meer de reizigers onder de sporen door kunnen lopen naar de perrons voor treinen en bussen. Aan de zuidzijde van de bouwkuip is nu een tijdelijke kuip gemaakt, die noemen we 1C. Die vormt straks de tijdelijke in- en uitgang voor voetgangers van het station. Het verschil tussen de vloer en het maaiveld is op dit moment vijf meter diep.

Aan de noordkant kunnen voetgangers straks vlak achter de hoofdingang van het stationsgebouw met de trap of lift naar boven en beneden. Zo’n plek voor trappen, roltrappen en liften noemen we een stijgpunt. Deze stijgpunten zijn er ook om uiteindelijk de perrons te kunnen bereiken.

Ver onder de grond

In de eindsituatie heeft station Groningen er twee verdiepingen onder de grond. Op de alleronderste -2 verdieping komt een fietsenstalling met plek voor zo’n 6.500 fietsen. Op de -1 verdieping komen een reizigerspassage en fietspad die onder de sporen en de busdekken door lopen. Om de onderdoorgang licht te maken en veilig te laten voelen, leggen we op verschillende plekken glasplaten die het licht doorlaten.

Om ervoor te zorgen dat de gebouwen rondom de bouwkuip stevig blijven staan, plaatst de aannemer groutankers. Dat zijn verankeringselementen die ervoor zorgen dat de diepwanden aan de noordzijde op hun plek blijven staan en de bouwkuip intact blijft. De groutankers die we hier gebruiken zijn tot wel 44 meter lang.

Het skelet van het buschauffeursverblijf.
Het skelet van het buschauffeursverblijf.

Buschauffeursverblijf

Ook boven de grond wordt werk verzet. Wie aan de Achterweg loopt, ziet daar het skelet van het buschauffeursverblijf. Naast een rust- en verblijfruimte voor pauzerende chauffeurs, is dit gebouw ook de plek voor verschillende transformatoren. Die zorgen er straks voor dat alles wat stroom nodig heeft op het station, daarvan wordt voorzien. Denk dan aan verlichting, informatieborden en de roltrappen.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers