Historische treinen voor állerlaatste kruising Blauwkapel
Nieuws
Zaterdag 14 mei was een bijzondere dag in de Utrechtse spoorgeschiedenis. Voor de laatste keer maakten verschillende historische treinen gebruik van de gelijkvloerse kruising ter hoogte van Blauwkapel, Utrecht. De allerlaatste rit werd gereden met de ‘Kameel’: één van de meest markante treinen uit de collectie van het Spoorwegmuseum. In het Hemelvaartsweekend wordt de gelijkvloerse kruising gesaneerd en komt er een einde aan dit unieke stuk spoorinfra.
Een bijzondere spoorconstructie
Ter hoogte van Blauwkapel in Utrecht kruisen de spoorlijnen Utrecht - Amersfoort en Hilversum – Utrecht Maliebaan elkaar zowel gelijkvloers als ongelijkvloers. In Engelstalige landen noemt men deze constructie Diamond Crossings.
Deze bijzondere constructie is vrij onderhoudsintensief doordat de slijtage hoog is. De gelijkvloerse kruising in Blauwkapel is uniek, en dat geldt ook voor de reserveonderdelen. De bovenleiding is beweegbaar waarbij wisselstellers die in de richting Hilversum – Utrecht Maliebaan op en neer kunnen bewegen. Vanwege het intensieve onderhoud is besloten om kruispunt en bovenleiding te saneren.
Historisch materieel
ProRail, het Spoorwegmuseum en NS willen graag zichtbaarheid geven aan de sanering van dit kruis. Omdat het een uniek stuk spoorinfra betreft, ontstond het idee om een aantal laatste symbolische ritten het kruis te laten passeren. Vanuit het Spoorwegmuseum werden er zaterdag 14 mei vier ritten gereden door historische treinen. Vertrek was vanuit het Spoorwegmuseum en via Hilversum en de gelijkvloerse kruising weer terug naar de opstartplek.
De eerste drie ritten werden gereden met de Mat’54 -bijnaam de ‘Hondekop’- en de MAT ’46 - bijnaam de Muizeneus. Omwonenden die jaren hinder hebben gehad van het geluid van het ‘kruis’ waren uitgenodigd om deel uit te maken van deze bijzondere dag. De laatste rit is gereden met de ‘Kameel’, oud-directievoertuig van NS. Hiervoor waren bestuurders uit Utrecht uitgenodigd en werd er gesproken over de duurzame toekomst van het spoor.
Werkzaamheden
In het Hemelvaartsweekend wordt, naast de sanering van het ‘kruis’, ook gewerkt aan het spoor en verschillende overwegen rondom Blauwkapel. De buitendienststelling loopt van 26 mei 01.00 uur tot en met 30 mei 05.00 uur. Aansluitend wordt er gewerkt op verschillende locaties. Omwonenden worden hier per brief over geïnformeerd.
Meer nieuws
-
Tienduizenden tegeltjes onder het spoor
14 juli 2021
-
The Lady vernieuwt het spoor
26 februari 2021
-
Bewuste Bouwers Trofee voor project HOV in 't Gooi
29 januari 2021