In één keer goed

Nieuws

7 december 2016

Het in gebruik nemen van een nieuwe tunnel is bepaald geen sinecure. Als die tunnel zich vervolgens in de historische binnenstad van Delft bevindt, een geïntegreerd nieuw ondergronds station heeft, onder een stadskantoor ligt én onderdeel uitmaakt van één van de drukst bereden corridors in het nationale spoorwegnet, Rotterdam-Den Haag, wordt het pas écht serieus. In 2015 is de Willem van Oranjetunnel in Delft succesvol geopend en de Delfts blauwe aanpak oogstte alom bewondering.

De geleerde lessen van de openstelling zijn nu gebundeld in een aantrekkelijke en toegankelijke publicatie ‘In een keer goed’. Tijdens het COB-congres op 8 december 2016 reikte projectmanager Ad Broeders de eerste exemplaren uit.

Sinds februari 2015 is de Willem van Oranjetunnel in Delft in gebruik. Een spoortunnel van 2,3 kilometer lang met een ondergronds station op één van de belangrijkste ‘spoorslagaders’ van Nederland: die tussen Den Haag en Rotterdam.

Big-bang-operatie

Bouwen in een historisch stadscentrum, het toepassen van complexe bouwmethoden en het realiseren van een bredere, stedelijke opgave in één project: het vergt lef én organisatiekracht. "Een ‘big-bang-operatie’ die circa twee jaar werd voorbereid: van het inplannen van de buitendienststelling in de treindienst tot het organiseren van alternatief vervoer voor de reizigers van de 350 treinen per dag," aldus Ad Broeders.

Tunnelvisie

Niet voor niets kreeg het project in 2015 de A.M. Schreudersprijs uitgereikt voor de meest bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen. Met het gewonnen prijzengeld wilde ProRail graag iets ‘terugdoen’. In het project is een hoop kennis bij elkaar gekomen, maar is ook weer nieuwe kennis verzameld. Zonder te pretenderen de wijsheid in pacht te hebben wat betreft de soepele ingebruikname van tunnels, ontwikkelde het project gaandeweg een eigen ‘tunnelvisie’. In de breedste zin van het woord. Van stakeholdermanagement en vergunningverlening tot testen en Opleiden, Trainen en Oefenen (OTO). De belangrijkste lessen, ervaringen en tips ten aanzien van de werkwijze van Spoorzone Delft zijn gebundeld in een publicatie over het succesvol openstellen van de tunnel

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers