Jubileum Veenendaallijn: een spoorlijn vol historie
Nieuws
Bloemen van regiodirecteur Harro Homan voor de wethouders van Rhenen en Veenendaal. Want vandaag is het veertig jaar geleden dat de treinverbinding Rhenen – Veenendaal - Utrecht werd geopend voor reizigers. Op 31 mei 1981 kwam de lijn weer in dienst, nadat deze in 1944 werd gesloten.
Geschiedenis
De spoorlijn tussen Amersfoort – Woudenberg – Veenendaal – Rhenen en Kesteren werd geopend op 17 februari 1886. De lijn maakte een treinverbinding mogelijk tussen Amsterdam en Nijmegen, en deed dienst tot 1944. Door het samenvoegen van verschillende spoorwegmaatschappijen én het vernielen van de spoorbrug in Rhenen werd het reizigersvervoer na 1944 niet meer hervat. Daardoor was Rhenen niet meer per spoor bereikbaar. Het station Kesteren kreeg ‘Kesteren-Rhenen’ als nieuwe naam.
Heropening
Omdat Veenendaal in de jaren zestig een enorme groei doormaakte, ontstond het plan om het reizigersvervoer op de spoorlijn te hervatten. Wethouder Engbert Stroobosscher legt uit: “Aan de Veenendaallijn kun je zien hoe Veenendaal in de twintigste eeuw veranderde. We gingen van industriestad naar een meer forenzenstad. De Veenendaallijn was oorspronkelijk vooral belangrijk voor het goederenvervoer, met name voor de Veenendaalse industrie van de Ritmeesterfabriek, NEWO en SKF.”
“In 1981 werd de Veenendaallijn gereactiveerd voor personenvervoer. Ook kwam station Veenendaal-West erbij. Dat had natuurlijk alles te maken met de groei van het aantal inwoners van Veenendaal. Ik vind het mooi dat ProRail stilstaat bij de geschiedenis van de Veenendaallijn.”
Ik vind het mooi dat ProRail stilstaat bij de geschiedenis van de Veenendaallijn.
Monumentale onderdoorgangen
Ten noorden van de stad Rhenen bevinden zich drie monumentale onderdoorgangen in het spoortalud. Ze zijn een overblijfsel van de oude spoorlijn tussen Amersfoort en Kesteren, die hier tot de Tweede Wereldoorlog liep. Omdat we het verleden niet willen vergeten én vanwege de cultuurhistorische waarde, heeft ProRail samen met de gemeentes Rhenen en Veenendaal rijksmonumentbordjes geplaatst bij de drie onderdoorgangen.
Mobiliteit en cultuurhistorie
Wethouder Hans Boerkamp vertelt: “Als wethouder van cultuurhistorie én mobiliteit vind ik het bijzonder hoe deze twee thema's hier samenkomen. De onderdoorgangen van de spoorbrug, ook wel 'de poorten', zijn Rijksmonumenten. Ze zijn gebouwd in 1882 in een kunstmatig ontworpen talud. Veel inwoners rijden hier doorheen, vast niet altijd met het besef van de geschiedenis. De trein die hier overheen reed was ooit onderdeel van de verbinding tussen Amsterdam en Keulen. Ook dat verhaal moet zeker gezien en verteld worden. Die verbinding met de Betuwe wordt ook door velen gemist."
De onderdoorgangen van de spoorbrug, ook wel 'de poorten', zijn Rijksmonumenten. Ze zijn gebouwd in 1882 in een kunstmatig ontworpen talud.
Op naar de toekomst
Om het veertigjarig jubileum te vieren, overhandigt regiodirecteur Harro Homan bloemen aan wethouder Hans Boerkamp van gemeente Rhenen en aan wethouder Engbert Stroobosscher van de gemeente Veenendaal.
“De lijn van Utrecht naar Veenendaal en Rhenen is een spoorlijn vol historie”, vertelt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail. “Lerend van de geschiedenis en kijkend naar de toekomst zien we dat het een goede treinverbinding tussen steden is en blijft. Niet alleen om reizigers van A naar B te vervoeren, maar ook om woon- en leefgebieden duurzaam te ontsluiten en te verbinden. Ik ben er van overtuigd dat de Veenendaallijn een mooie toekomst heeft en ik ben erg blij dat we dit jubileum met beide gemeentes kunnen vieren”.
Meer nieuws
-
Blije gezichten bij viering 150 jaar Oosterspoorlijn
10 juni 2024
-
150 jaar Oosterspoorlijn: stoomtreinen en een gevulde urn
5 juni 2024
-
Beter een goede buur, dan een verre vriend
24 september 2021