Keerspoor = meer treinen bij Almere

Nieuws

19 augustus 2016

Keer wordt meer bij Almere. Het is een kwestie van rekenkunde. Er komen nieuwe keersporen zodat er meer treinen kunnen rijden tussen Almere en Schiphol. En daarvoor wordt er flink vermenigvuldigd komende week tijdens een zeven dagen lange megaoperatie op het spoor bij Almere.

Alles opgeteld

Jarenlang is er toegewerkt naar komende vrijdagavond. Want op 19 augustus om 21.30 uur wordt het treinverkeer tussen Lelystad en Weesp tot vrijdagmiddag 26 augustus buiten dienst genomen om een flinke optelsom op het spoor in praktijk te brengen. Samen met aannemer DuraVermeer Infra brengen we dan bij station Almere Centrum ruim twee kilometer extra spoor plus veertien nieuwe wissels en tientallen extra seinen aan in het spoor. Ook werken we met aannemer BAM door aan 24 kilometer geluidsscherm. Het zorgt op meerdere manieren voor extra ruimte voor treinen en treinreizigers natuurlijk.

Seinen voor secties

Doordat er meer seinen worden geplaatst, kunnen er ook meer treinen op het spoor worden ingepast. De seinen zorgen ervoor dat treinen op de juiste afstand tot elkaar rijden. En dat kon nog optimaler want de afstanden tussen de seinen bleek korter te kunnen. Extra seinen delen het spoor op in meer secties waardoor meer treinen tegelijk op een baanvak achter elkaar aan kunnen rijden met voldoende ruimte ertussen. We noemen dat ook wel seinoptimalisatie of blokverdichting.

Buiten even keren

Daarnaast worden er twee keersporen aangelegd en aangesloten. Die maken het mogelijk om treinen voortaan buiten station Almere Centrum te keren. Een trein keren betekent onder andere dat de machinist de trein moet stilzetten en van de ene naar de andere cabine moet lopen. En dat kost tijd. Nu gebeurt dat nog op het perron van het station. Maar dan wordt dat spoor en perron dus ook geblokkeerd voor andere treinen. Straks kan het buiten het station bij een speciaal keerspoor en kunnen andere treinen er alvast langs.

Perrons delen

Ook plaatsen we veertien nieuwe wissels. Die maken het mogelijk om optimaal van de extra sporen gebruik te maken. Zo ontstaat niet alleen meer ruimte om extra treinen tussen de Randstad en Flevoland te laten rijden, maar ook meer mogelijkheden om aanpassingen te doen bij eventuele vertragingen of problemen op het spoor. 

Extra treinen

De werkzaamheden zijn een volgende stap in het project OV SAAL waarvoor onder andere ook al 8 kilometer spoor is verdubbeld tussen Schiphol en Duivendrecht en ook extra keersporen zijn aangelegd bij station Almere Oostvaarders. Samen met nog enkele aanpassingen en vernieuwingen die in de loop van dit jaar plaatsvinden is het spoor dan eind dit jaar gereed om elk uur extra treinen in te zetten van en naar Schiphol bijvoorbeeld.

Check je reis voor vertrek

Omdat we het treinverkeer moeten stilleggen voor de megaoperatie bij Almere wordt deze periode ook gebruikt om een nieuwe spoorbrug te plaatsen bij Muiderberg samen met Rijkswaterstaat, wat gevolgen heeft voor het wegverkeer. Check als reiziger de reisplanner van NS en als weggebruiker op vanAnaarBeter.nl.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers