Risico’s uit hoofden halen in Groningen
Nieuws
Michiel Mostert is risicoanalist bij ProRail. De helft van zijn werkweek is hij bezig met Groningen Spoorzone. Werk waar hij met enthousiasme over vertelt. “Ik haal risico’s uit hoofden van mensen en zet ze op papier.”
Risico’s doorleven
“Risico’s zitten altijd in het hoofd van mensen en ook in relatie tot een project wordt er altijd wel over risico’s gesproken. Hoe vaak hoor je niet de vraag: welk risico lopen we als we dit niet doen? Een risico gaat pas echt leven als je het op papier zet, de achtergronden kent en je weet op welke mogelijk manieren je er op kan acteren. Dan pas doorleef je het.”
Gedegen dossier maken
In een project wil je weten welke risico’s je loopt, maar nog belangrijker hoe je deze kunt beheersen. Het is aan Michiel de taak om een gedegen risicodossier te maken. “Ik inventariseer de risico’s van de betrokken partijen zoals opdrachtgevers en financiers, ingenieursbureaus, aannemers en ProRail. Ik breng ze in beeld en koppel daar samen met de betrokkenen maatregelen aan. Zo verkleinen we de kans dat het risico optreedt of in elk geval de gevolgen ervan. Ook brengen we de mogelijke gevolgen in beeld voor bijvoorbeeld financiering en planning om zo een realistisch beeld te krijgen wat we met het project kunnen in tijd en geld. Daarnaast kijk ik ook naar verbanden. Door de risico’s van de betrokken partijen bij elkaar te brengen en onderling te koppelen kun je risico’s ook verkleinen en gezamenlijk aanpakken. Dat is risicomanagement.”
Echt mooi station
Michiel werkt drie en een half jaar bij ProRail, waarvan drie jaar voor project Groningen Spoorzone. “In het begin best wel pittig, net een half jaar binnen en dan al op zo’n flink project. Maar super tof. Bij mij aan de keukentafel gaat het altijd over Groningen, en dat terwijl ik maar voor de helft van mijn werkweer voor dit project werk. Met dit project gaan we de aanblik van Groningen echt veranderen. Het station heeft een prachtig stationsgebouw en mooie perronkappen. Maar eerlijk is eerlijk, de rest verdiende in mijn ogen niet de schoonheidsprijs. Dat wat we nu gaan bouwen, maakt het straks een écht mooi station.”
Bij mij aan de keukentafel gaat het altijd over Groningen, en dat terwijl ik maar voor de helft van mijn werkweer voor dit project werk.
Groot project meer kans op risico’s
Michiel blijft enthousiast vertellen: “Het is een supermooi project. Niet alleen de verbouwing van station Groningen zelf, maar ook wat er allemaal al gedaan is de afgelopen jaren. De uitbreiding van Groningen Europapark en de aanleg van De Vork en het extra spoor. Een project verspreid over Groningen met veel facetten, veel stakeholders en een grote dynamiek. De risico’s op tijd, geld en beschikbaarheid van het spoor van een project van dit formaat zijn groter dan op kleine projecten. Dat maakt het uitdagend.”
Mooi totaalbeeld
“Ik voel mij verantwoordelijk om een goed dossier op te leveren. De verantwoordelijkheid voor het beheersen van de risico’s ligt niet direct bij mij, maar bij de specialisten van ProRail of de andere partijen. Er kijken een heleboel mensen naar dit project en dat vind ik soms ook best wel spannend. Maar als risicoanalist heb ik vooral een hele leuk baan. Ik praat met alle rollen binnen een projectteam en ook met alle betrokken partijen. Zo krijg ik een goed beeld van wat iedereen doet en dat vind ik juist zo leuk. Ik weet van alles een klein beetje en heb een mooi totaalbeeld. Daarnaast vind ik werken bij een bedrijf en project dat bijdraagt aan duurzaam vervoer een dik pluspunt.”
Lees verder
Meer nieuws
-
Toezien op eisen en wensen in Groningen Spoorzone
23 september 2021
-
De spin in het web: projectmanager Han
18 november 2020
-
Rail System Engineer; Jelmer
9 maart 2020