Storm op komst, extra geltreinen ingezet

Nieuws

19 november 2016

ProRail en NS zetten dit weekend extra geltreinen in om de kans op herfsthinder te verkleinen. Aanstaande zondag wordt er onstuimig herfstweer verwacht in Nederland. Dit kan leiden tot gladde sporen leiden en bomen en takken op het spoor en in de bovenleiding. Geltreinen maken de sporen weer minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. Storingsploegen staan paraat om eventuele takken en bomen snel van het spoor te halen.

Meteoroloog Michiel Severin van Weerplaza adviseert NS en ProRail over de impact van het weer op de dienstregeling: “We verwachten dat aanstaande zondag de bomen veel blad gaan verliezen. In combinatie met de voorspelde nattigheid veranderen de bladeren in pulp, wat dan kan leiden tot gladde sporen. De kans op gladde sporen is het grootst in bosrijk gebied. Denk dan aan de trajecten Utrecht – Baarn, Amersfoort – Apeldoorn, Zwolle – Groningen en Utrecht - Arnhem.

 

Hoe werken de geltreinen?

 

De geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben acht reguliere reizigerstreinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Deze wordt met GPRS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Een typische Hollandse oplossing voor Hollandse weer? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in Ierland en Groot-Brittannië.

 

Meteroloog Michiel Severin ziet een lichtpuntje: “Als de storm doorzet en zijn werk doet, zijn na zondag bijna alle bladeren van de bomen en ligt de piek achter ons.”

 

Andere maatregelen tegen blaadjes op het spoor

 

Tegen de gladheid, veroorzaakt door bladval hebben we verschillende maatregelen. Dit jaar gaan we ze ook te lijf met bladblazers. Bij station Lunteren probeerden we dit eerder al. Nu breiden we de proef uit naar stations Harderwijk en Wijhe. Bladblazen is arbeidsintensief is. In de proef blazen we per baanvak zo’n 1600 meter bladvrij. We proberen daarbij uit hoe vaak dat nodig is. Is 1x in de week voldoende of volstaat 1x in de 2 weken? Van de proef bij Lunteren weten we al wel dat de grip van de wielen op het spoor significant vooruit gaat.

Overige maatregelen

Wind en onweer  kunnen ook zorgen voor  afgewaaide takken in bovenleidingen en ontregelde electronica door blikseminslag. Om ons te wapenen tegen het wispelturige weer nemen we maatregelen en houden we vanuit ons operationele centrum de weerberichten 24/7 in de gaten. Lees  op onze herfstpagina al onze maatregelen tegen herfstweer.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers