Reportage

3600 treinen per dag

Je ziet hun kenmerkende rode locomotieven vast weleens rijden. DB Cargo, de goederenspoordivisie van Deutsche Bahn, is namelijk het grootste bedrijf voor spoorgoederenvervoer van Nederland. Jelle Rebbers, corporate secretary bij DB Cargo Nederland, vertelt welke goederen en materialen ze vervoeren. Door heel Europa én daarbuiten.  

"Op een normale werkdag rijden we in heel Europa zo’n 3600 treinen"

“Kortgezegd vervoeren we alles waar behoefte aan is”, begint Jelle. “Met wel twee belangrijke hoofdgroepen: containers en lading voor de industrie. In de zeecontainers, die aankomen in Rotterdam, zitten heel veel consumentenproducten. In de havens worden die op de trein gezet, waarna wij ze door heel Europa brengen.” Daarnaast werkt DB Cargo veel voor de papier- en chemie-industrie. “En we vervoeren bijvoorbeeld grondstoffen voor de Nederlandse staalindustrie.”  

Getraind oog

Onder dat vervoer vallen soms ook gevaarlijke stoffen, wat extra aandacht vraagt. “Wagons met gevaarlijke stoffen zijn bijna altijd eigendom van gespecialiseerde bedrijven. Ze moeten aan strenge regels voldoen”, legt Jelle uit. Die wagons zijn bijvoorbeeld zó gebouwd dat de lading bij een botsing beschermd blijft. “Als DB Cargo rijdt, zijn wij verantwoordelijk voor de lading. Onze medewerkers voeren altijd een vertrekcontrole uit, waarvoor ze jaarlijks bijscholing krijgen. Het zijn mensen met een getraind oog. Een trein van zeshonderd meter lang controleren we aan twee kanten. Daar nemen we ruim de tijd voor. Bij DB Cargo geldt het principe: veiligheid mag tijd kosten.”

Veeleisend

Hij gaat verder: “Transport en logistiek is een zeer veeleisende markt; alles moet snel. Maar als veiligheid meer tijd vraagt, staat dat nooit ter discussie.” Daarnaast gaat alle informatie van een trein met gevaarlijke stoffen – het type stof en het gewicht – naar de ProRail Verkeersleiding. “Mocht er wat misgaan, zien hulpdiensten in één oogopslag welke en hoeveel stoffen er betrokken zijn. Dan weten ze gelijk hoe ze moeten handelen.” Jelle benadrukt dat met deze maatregelen – materieel, mens en veiligheidsprincipes – railvervoer heel veilig is. “Daarom kiezen toonaangevende chemiebedrijven vaak voor vervoer per spoor en niet over de weg.”

Soort postbode

Op een normale werkdag rijdt DB Cargo zo’n 3600 treinen door heel Europa. “Vanuit de Rotterdamse haven verzorgen we transporten verspreid door Europa, en verder. Zo rijden we via de New Silk Way, ook wel bekend als de nieuwe zijderoute, tussen China en Europa.” Het distributienetwerk van wagenladingen is wat DB Cargo volgens Jelle bijzonder maakt. “Als een soort postbode halen wij wagenladingen op voor klanten. Die brengen we dan bijvoorbeeld naar ons distributiepunt in Kijfhoek. Daar zorgen we dat ze achter de juiste goederentrein naar een volgend rangeerstation gaan, zoals Keulen. En daar vandaan verder naar Mannheim of Milaan.”

"Dat is de opmaat om het spoor een veel belangrijkere rol te geven in het netwerk van Europa"

Toekomstvast transport

Welke ontwikkelingen spelen er op de spoorgoederenmarkt? “Opdrachtgevers van transport noemen we verladers. Grote verladers optimaliseren hun transportmix. Voor korte afstanden gebruiken ze wegvervoer. Het binnenvaartschip zetten ze in voor langere afstanden, waar geen haast bij is. Kan de boot ergens niet komen? Dan zetten ze de trein in.” Tegelijk zijn verladers op zoek naar duurzaam transport. “Dat doen ze op twee manieren: ze willen minder druk leggen op het leefmilieu en de CO2-uitstoot. Tegelijk willen ze wel toekomstvast transport. We zien dat grote verladers bezorgd zijn over het tekort aan vrachtwagenchauffeurs. En de reistijden in Europa worden langer.”

Jelle is daarom positief over het perspectief voor het spoorgoederenvervoer op de langere termijn. “Dat heeft ook te maken met de Green Deal: Europa wil een forse reductie van CO2-uitstoot en mobiliteit is daarvoor een belangrijke oplossing. Dat is de opmaat om het spoor een veel belangrijkere rol te geven in het netwerk van Europa.” 

Het spoor verbindt mensen met hun woon- en werkplek. Steden met andere steden. Maar het spoor verbindt ook onze havens met de industriële centra in Europa. Het vervoeren van goederen per spoor heeft veel voordelen: het is veilig, duurzaam en snel. Lees meer over spoorgoederenvervoer.

Dit interview is gepubliceerd op: 7 april 2025