Vorst en ijzel op het spoor

Nieuws

6 januari 2017

Meteorologen voorspellen dit weekend de eerste echte langverwachte ijsdag. Winters weer kan tot hinder leiden voor treinreizigers. Ondanks dat het om weersvoorspellingen gaat, raden wij reizigers aan om de weerberichten goed in de gaten te houden en vlak voor de reis de reisplanner te raadplegen.

De verwachting is dat dit op verschillende plekken in het land tot problemen voor het verkeer kan zorgen. Auto en fietsers hebben bij ijzel en vorst last van een gladde weg. Bij het treinverkeer ligt dat net weer wat anders.  

Voorbereid

ProRail en NS willen ondanks het zachte winterweer van de afgelopen jaren, goed voorbereid zijn.  Daarom trainen we onze mensen regelmatig waarbij besluitvorming bij extreem weer door ProRail, vervoerder en aannemer wordt nagebootst. Op deze manier houden we onze organisaties scherp. Ondanks maatregelen kunnen reizigers nog steeds last hebben van het weer. NS en ProRail werken er hard aan om de gevolgen hiervan zo beperkt mogelijk te houden en eventuele verstoringen zo snel mogelijk te verhelpen. Om hinder voor treinreizigers zoveel mogelijk te beperken wordt er onder meer preventief gestrooid op perrons en staat er een wegsleeplocomotief paraat om eventuele gestrande treinen zo snel mogelijk weg te slepen.

Onder het vriespunt

Als de temperatuur onder het vriespunt duikt, kan ijzel op de bovenleidingen een probleem zijn. Als het harder gaat vriezen kunnen wissels bevriezen en kunnen er technische storingen aan treinen op treden. Dat lijkt nu vooralsnog niet het geval. Omdat Nederland een van de drukst bereden spoornetwerken ter wereld heeft kunnen vorst en ijzel grote impact hebben op de hele dienstregeling.

IJzel op de bovenleiding

Treinen hebben voldoende stroom nodig om goed te kunnen rijden. En ijsvorming op de bovenleiding zorgt voor slijtage van de stroomafnemer op de trein. Én vermindert het contact. In het ergste geval krijgt de trein geen stroom, en kan hij niet rijden. Om dit zoveel mogelijk te voorkomen wordt er 's nachts gereden met lege treinen. Daarmee willen we voorkomen dat er zich ijsafzetting op de bovenleiding kan vormen.

Meteorologisch advies

Belangrijke schakel in de extra maatregelen die wij kunnen inzetten is het meteorologisch advies van het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR): een samenwerking van ProRail, vervoerders en spooraannemers. Met het oog op de voor morgen verwachte ijzel en vorst is het  weerbureau van het OCCR extra alert en volgt het de weersvoorspellingen nauwlettend. Daarbij werkt zij samen met Weerplaza en het KNMI, én houdt zij ook de sociale media in de gaten voor actuele weersituaties. Een speciaal crisisteam van ProRail en NS besluit uiteindelijk afhankelijk van de verschillende scenario’s of er en welke extra maatregelen worden ingezet.

Wisselverwarming

In de wintermaanden zet ProRail de wisselverwarming vast aan. We verwarmen alle belangrijke wissel. 5500 van de ruim 7000 wissels zijn uitgerust met wisselverwarming. Dat zorgt er voor dat als de winter plotseling inslaat, het spoor zo goed mogelijk is voorbereid.

 

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers