
Trillingen : Maatregelen
In verband met de omleidingen van goederentreinen - door de aanleg van nieuw spoor in Duitsland - zijn maatregelen genomen om trillingsoverlast te verminderen in de regio’s waar tijdelijk meer van die treinen gaan rijden. Ten tweede moet er in het kader van de Omgevingswet bij grote veranderingen aan het spoor de Beleidsregel trillinghinder spoor gevolgd worden.
Maatregelen
-
Minder Hinder Pakket
Over de Betuweroute rijden steeds meer goederentreinen. Deze handelsroute willen we nog beter gebruiken. Daarom wordt in Duitsland 70 kilometer nieuw spoor aangelegd. Deze werkzaamheden hebben weer gevolgen voor het goederenverkeer in Nederland. Goederentreinen moeten worden omgeleid in Zuid- en Oost-Nederland. De overheid heeft daarom het ‘Minder Hinder Pakket’ in het leven geroepen om overlast door trillingen te verminderen.
In januari 2023 kondigde staatssecretaris Heijnen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het pakket aan. De keuze voor de locaties is door het ministerie vastgesteld. Er zijn twee typen maatregelen:
- de STRAIL-overweg met rubberen wegplaten tussen de sporen
- de Under Sleeper pads (USP’s), rubberen matten die onder dwarsliggers worden gemonteerd.
De eerste werkzaamheden zijn in oktober 2023 gestart. Voor 2025 en 2026 staan momenteel meerdere werkzaamheden in de planning en een deel moet nog worden aanbesteed. Lees meer over dit project.
-
Beleidsregel trillinghinder spoor
Bij grote veranderingen aan het spoor, zoals nieuwe aanleg of grote wijzigingen, stelt de minister van Infrastructuur en Waterstaat een zogenoemd projectbesluit vast. Voor een projectbesluit zijn er wél richtlijnen voor trillingen. Die richtlijnen staan in de Beleidsregel trillinghinder spoor. Deze regel stelt vast hoe de overheid trillingshinder moet voorkomen. Dit is terug te vinden in de Omgevingswet.
ProRail onderzoekt van tevoren de toekomstige situatie op het spoor. Waar nodig, stellen wij maatregelen voor. De kosten van deze maatregelen moeten hierbij wel opwegen tegen de effecten. Voorbeelden van maatregelen zijn:
- Het plaatsen van rubberen plaatjes onder de betonnen dwarsliggers.
- Het plaatsen van rubberen matten onder het spoorgrind.
- Het plaatsen van trillingswerende verticale wanden in de bodem.
Omdat trillingen zo ingewikkeld zijn, zorgen grote investeringen helaas niet altijd voor succes.