
De kunst van het vervangen
Kunstwerken heten ze, de bruggen waar treinen overheen rijden. Het vervangen van spoorstaven op een kunstwerk vraagt bijzondere aandacht. Het spoor op een kunstwerk ligt niet op ballast en dwarsliggers, maar in een goot op een veelal stalen of betonnen constructie. Dit maakt het vervangen van spoorstaven ingewikkeld, tijdrovend, specifiek. “En uitdagend”, aldus Massimo Parisi. Hij is projectmanager bij Strukton Rail en gaat met zijn collega’s werk uitvoeren op de bruggen tussen Haarlem en Leiden.
Van zaterdag 27 september 01.00 uur tot maandag 29 september 05.00 uur gaan we spoorstaven vervangen op vier kunstwerken tussen Haarlem en Leiden. Er rijden dan geen treinen. Raadpleeg een reisplanner.
Dat is de kunst
Massimo: “Op een kunstwerk ligt het spoor in een goot waar het op z’n plaats blijft liggen omdat het is ingegoten. Het spoor verwijderen betekent dat je het eerst lossnijdt van de gietmassa met een zogenoemd pizzames. Daarna tillen we de spoorstaaf uit de goot en spuiten we de resten gietmassa uit de goot met een enorme hogedrukspuit. Vervolgens primeren we de goot en leggen we de nieuwe spoorstaaf erin. Die stellen we af en dan gieten we de goot weer vol met de nieuwe gietmassa.”
Met spoorstaven die op ballast liggen kun je nog een beetje spelen. Maar in een goot gaat dat niet. Dan moet het spoor op de millimeter nauwkeurig liggen om te voorkomen dat de trein gaat zwabberen. “Op de millimeter ja, dat is de kunst”, zegt Massimo. “Ligt het spoor goed, dan gieten we het in. Ook dat is zeer specialistisch werk, want de gietmassa is gevoelig voor vocht en temperatuur. Om dat zoveel mogelijk in de hand te houden, zetten we na het ingieten een tent over het werk. Na ongeveer drie uur is de gietmassa uitgehard en is het spoor berijdbaar.”

Kunst- en vliegwerk
Dat dit werk wat complexer is, betekent ook dat de impact op de omgeving net wat ingrijpender is. Massimo: “Het water waarmee we de goot schoonspuiten, moet bijvoorbeeld opgevangen worden. Onder de spoorbrug over de Westelijke Randweg in Haarlem doen we dat met grote vrachtwagens. Daar een plek voor vinden vraagt soms het nodige kunst- en vliegwerk. In dit geval kunnen de vrachtwagens gelukkig in de berm staan, waardoor het verkeer de Westelijke Randweg gewoon kan blijven gebruiken.”
“Voor het werk op de brug waarop station Heemstede Aerdenhout staat, sluiten we de Zandvoortselaan eronder wel af. De brug bestaat namelijk uit een stalen constructie die deels bestaat uit roosters. Deze bevinden zich boven de rijbanen voor het autoverkeer. We werken met bevestigingsmiddelen zoals bouten en schroeven. Heel secuur natuurlijk, maar zouden er schroeven naar beneden vallen, dan is dat gevaarlijk voor passerende auto’s. Vandaar de wegafsluiting. De brugdelen boven het fiets- en voetgangerspad zijn dicht. Dus fietsers en wandelaars kunnen gewoon onder de brug door.”
Dit achtergrondverhaal is gepubliceerd op: 25 september 2025